dosar Doppelgänger: Antologia Mornin’ Poets (2018-2020)

dosar Doppelgänger: Antologia Mornin’ Poets (2018-2020)

Acest minidosar se vrea a fi un  instantaneu a ceea ce  timp de 4 ani a însemnat o serie de ateliere de scriere creatoare ce stau sub titlul comunității noastre  –  Mornin’ Poets. Antologia Doppelgänger, ce urmează a apărea în această toamnă strânge materialele lucrului creativ  al acestei echipe  în constantă transformare.  Au fost, până la momentul redactării volumului de față, 29 de ateliere. 19 sunt cuprinse într-un fel sau altul în această carte. Au fost de asemenea două lecturi publice.

Revenind la titlul volumului, un Doppelgänger a  fost și mutarea atelierului Mornin’ Poets în online, în contextul pandemiei de coronavirus. Ne-am adaptat și acolo, iar cea mai importantă recompensă primită a fost aceea că am adus alături de noi poeți și mai ales poete din Sibiu, Iași, Vrancea, Cluj sau Piatra Neamț. Pe o parte dintre ei îi regăsim chiar în antologia ce ne dă o imagine relevantă asupra demersului acestei (deja) familii poetice. Pentru că fie offline (Ceainăria de la Lente), fie online, Mornin’ Poets a fost mereu o comunitate și a vorbit despre ideea de a fi împreună prin poezie.

Andrei Zbîrnea


LENTE – 10 Martie 2019 – poem colectiv

Ei stau pe canapea, ceaiul s-a răcit

iar eu trec prin fața lor, ducând un morman de haine

le arunc pe geam, lovind în treacăt

un cactus neudat de aproximativ 12 zile

în căderea lor, hainele iau cu ele toate cuvintele

pe care aș fi vrut să le spun.

Am săpat după bulbii ghioceilor

ca să îi replantez în stânga, la intrarea în curte,

la distanţă de locul unde este îngropat câinele.

Blana lui era încreţită ca un guler elisabetan.

În acel lac îmi imaginam, ca-n filme,

o oglindă curată – mă apropiam și-n ea vedeam clar

salcia cu umbra ei

de copil neiubit.

Îmi amintesc de cutia cu nasturi

Copilul îi întindea pe patul de gheață

̶  cei fără formă au zăcut într-un amanet obscur din Christiania  ̶

apoi îi punea la loc acoperea

cutia cu un capac îndoit din tablă.

Îmi amintesc scaunul și lumea care se clătinau cu mine

de unde era să știu eu unde e nordul

și cât mai durează până la aterizare.

“Tu ești cea care complică lucrurile”,

îmi spuneai de la capătul țigării.

Duminica

E ziua în care

Meșterii își repară mesele.

Mama s-a cuibărit în mormanul de fluturi și calendare.

Ridică-te și mergi.

Treci de o ușă. Treci de a doua. Ieși din clădire.

Urcă-te în mașină și pleacă.

Treci de casa ta. Treci de bar.

Treci de casa iubitei tale. Ieși din oraș.

Mergi până ajungi la o apă de care nu mai poți trece.

Era o zi ca oricare alta

și tu cu ochii închiși

mi-ai zis

că nu îți mai e frică de nimic.

Adorm întotdeauna cu mâinile pe piept

Cerurile nu sunt umane nici măcar pentru cei slabi.

Timpul se scurge ca o dronă pe care învăţ să o folosesc

mami ne priveşte din prag îmbrăcată ca-n povestea slujitoarei.

Îți voi scrie despre nuanțele si straturile apei,

despre blocurile ei de transparență.

Mă vei învăța împletirea luminii

printre florile de osmanthus.

Îți voi povesti despre spațiile vaste ale întunericului.

Mă vei învăța liniștea si ireversibilul.

On ne voit bien qu’avec le cœur,

l’essentiel est invisible pour les yeux …

Și eu chiar cred în aceste cuvinte.

pentru că ai știut să vezi în mine

ceea ce eu nu am știut.

Frica primară a trecut

după ce am văzut că mai ai

puterea să zâmbești.

Peste fața de pernă

O altă față trece

Dislocată şi ȋntoarsă

Spre peretele rece.

Vina e a celor ce

Vorbesc doar ȋn şoaptă.

(colaj de Simona Popescu, pornind de la versuri din poemele – în ordinea intrării – următorilor autori: Ioana Lungu, Dana Dilimoț, Patricia Stan, Alexandru Lăcătușu, Ioana Hodor, Nadina Nicolov, Călin Grigorescu, Andrada Yunusoglu, Andra Berilă, Iulia Stoichiţ, Letiția Provian, Tereza Kortusova (Prymak), Sorin Voicu, Dan Tecucianu).


Andra Berilă

Băltocul verde cu cinci picioare

Când ieși în ploaie la plimbare

Ai mare grijă,

Să nu te calce-n pas de alergare

Băltocul verde

Cel cu cinci picioare.

Se spune că-i demult pe lume

Că are chipul plin de spume,

E aprig și lipsit de glume.

Nu știm atât de clar ce-l scoate

Din ierburi și tufe îmbibate,

A fost văzut în rânduri repetate

În parcuri și grădini murate.

La primul strop căzut din cer

Se-aude un freamăt gros în aer

Și simt cum se apropie, și sper

C-ai luat umbrela din cuier.

De unde nici nu știi țâșnește

În prima baltă te-nghiontește,

Iar dacă fugi te urmărește

Și-apoi dispare cât ai spune ‘pește’.

Așa că-n fiecare zi

udă și destul de gri,

Băltocul stă la pândă,

Îți vede pașii grijulii.

Iar cel mai bun

Mijloc de apărare

E să începi un dans nebun

În prima baltă de pe drum!


Maria Cârstian

ascult de pe un site

zgomot de mașină de spălat

mă calmează mă ajută să dorm

uneori ascult zgomot de cafenea și espressoare

care huruie

de ploaie pe cort

de coaste irlandeze

de oameni care vorbesc

unii peste alții

azi ascult sunet

de uter

glisez cu mouse-ul peste

blood – breath – fluid – heart – mom

schimb frecvențele cum vreau eu

slide-urile să fie cât mai aproape

de ce trebuie și privesc în ecran

au toate datele să fiu din nou în burtă

au toate datele


Dana Dilimoț

 

te visez în toate locurile în care nu am călătorit împreună

 

berlin expoziţia auto sfârşit de februarie 2017

mâna ta caldă presează perfid lângă un motor mercedes fabricat în 1961

plusezi pe hotărârea de coridă

râzi, râzi până aproape te îneci adorm corpul mă trădează în aşternut

roma câteva luni mai târziu îmi şopteşti că eşti singur

în plic dovezi nedevelopate

pe pereţi fetele tale cu submissive collar îşi dezvăluie caninii în crăpături

anafură mucegăită

februarie 2018 floating market undeva lângă bangkok

frunze uscate sub un acoperiş erodat mai ai ceva să îmi spui mă sufoc în mătasea queen thai

tendoanele întinse în plin trafic

te arunci râsul tău zgomotos zguduie barca fetele tale valsează în mijloc

corpul mobilizat încă periculos


Ruxandra Gîdei

 

vlog1: o zi productivă din viața mea

astăzi sunt fix cine vreau eu să fiu

sunt fata dintr-un thumbnail clickbait

destul de convingător cât să apeși, să lași

reclamele non-skippable să bubuie în boxe

cu nivel minim de vinovăție

șmecheroaica șmecheroaicelor, la curs apar

direct din Vamă sau orice fundal liniștitor

alternez între aceleași aplicații ca turbata

și nimeni nu mă poate sancționa

o voce obosită turuie-n fundal eu doar

mimez contact vizual cu vreun coleg

îl împung în diverse puncte cu cursorul

și mut imaginea în cercuri tot mai mari

până amețește

nu pot spune că mă simt prost, de fapt

mă simt destul de fresh. am actualizat

profilul meu virtual și youtube

îmi trimite mailuri încurajatoare

lunar


Ioana Hodor

carnaval de rio

am văzut lumea de pe cealaltă parte

mi-au promis multe la aterizare

n-a menționat nimeni de ploaia de la tropice

de picioarele goale    grătarele din fața porții

de cei pe saltele         pe sub poduri

în față hotelul            cinci stele

un țânc murdar vine spre mine

un zâmbet cât o frunză de-aia mare

obrigado, preafericitule

tu cel fără prejudecăți

în cinci ani vei râde cu toți dinții

în zece vei dansa pe străzile încinse

vei rupe orhidee de pe scoarța palmierilor

le vei duce mamei tale

vei trăi mereu ploaia în picioarele goale


Diana Ilie

dacă deschid geamul

 

încheieturile orașului trosnesc

mi-am pus o alarmă pentru sfârșitul lumii

locuiesc în tine ca într-un corp părăsit,

București

văd moștenirea mea gratuită

o frică indicibilă, ca un seism interior

când stai în casă și funcțiile

vitale rămân în urmă

ridul dintre sprâncene sapă

exact cum anticipam

viața de adult

cearcăne și clickuri-viteză

mamă, buricul tău

era ocheanul lumii

sunetul își făcea loc

prin lichidul vâscos

important era să deschid gura,

să măsor distanța dintre mine și oameni,

în caz că era cineva care putea auzi

în caz că voia să audă


Alexandru Lăcătușu

V

găsesc interes pentru algoritmii platformei de streaming

un singur scaun un calculator vechi un birou

demodat balta ascunde șerpi păsări mormoloci

tati îmi arată câți dinți are lipsă își freacă limba de cei rămași

barieră rudimentară tehnicile de respirație benefice

gunoaie și pisici acolo fuseseră case și oamenii avuseseră pisici pisicile nu plecaseră

să ne gândim dacă:

– putem rămâne impasibili

– putem reacționa

– putem da un exemplu

– e doar un spam

tranzit printre inimioare care diversifică orizontul

pulsează ca un sonar pastă între /noapte bună/ și /sărut-mâinile/

când în fața mea vânzătoarea laudă

punguța cu făină ceea ce

îmi doresc este ca feriga de la geam să rămână

în viață


Oana Elena Nasta

 

Amintire

Dimineață,

pantaloni scurți,

pielea de găină,

mâna mamei,

bluza ei răcoroasă,

cu buline,

soarele care trece munții,

ca o RATĂ întârziată,

abia după 11.

Îmi bag capul în această amintire

ca într-o căciulă din blană de iepure.

Mă lungesc lângă ea, în lumină,

cu voluptatea degeratului,

care-și afundă mâinile

în niște buzunare calde.


Nadina Nicolov

 

Dimineața III

Topindu-te într-o cană de cafea

cu lapte

vechi de trei zile

te lași îndulcită ca o acadea

cu lapte

și caramel

te lași mângâiată de sforile ucigător de fierbinți

te lași adorată de el și de Zeus

și te lași sărutată de buze și dinți

de dulceața și gemul de căpșuni

pe care le ai în frigider

și le mănânci zilnic

când micul dejun și cafeaua devin singurul motiv pentru care te ridici din pat.


Letiția Provian

Poem pentru bunica

zgomotul oraşului se face mic,

atât de mic încât se ascunde

în poşeta de piele întoarsă a bunicii.

bunica mergând pe calea victoriei,

cu pantofi peep-toe nr. 35.

februarie îşi cântă lumina

pe trotuar.

iar bunica îl serveşte cu bomboane de cacao

pe călinescu.

timpul se adăposteşte în pungile de hârtie,

pe şpalturile de ziare.

bunica e tânără, mignonă,

priveşte în ochi războiul:

capete de cai se ciocnesc de ziduri

ca nişte proiectile.

e ceva în jur care muşcă din oameni

şi lucruri şi îi umple de găuri,

de uitarea vocilor, chipurilor, nuanţelor clipelor.

bunica îmi apare în vis,

călăuzită de rugăciuni,

ea risipeşte demonii

ca atunci când îmi descânta

în paharul cu apă rece şi tăciune de chibrit.

când eram mică, în poşeta bunicii

găseam rujul ei, câteva monezi din RPR,

verigheta ei cu safir bombat.

acum, în geanta neagră a bunicii,

moale ca mâinile ei care aveau răcoarea nopţii,

se ascunde zgomotul raiului.


Florin Spătaru

 

Richard la clape

colecționez poeți care s-au sinucis

de preferință foarte tineri

dar am o slăbiciune pentru cei care trag pe nas nori

ai fost internat ca georg

cel pierdut printre zarzăre galbene

ai înotat în japonia

ai băut peste tot

aș fi vrut să beau ultimul whiskey cu tine

să-mi arăți cum se folosește

magnumul 44

care te scutură ca pe dirty harry

apoi să ne uităm pe geam

să simțim focul curgînd

să mîngîiem buza paharului

așteptînd clipa de carbid


Angelica Stan

 

Trecutul pe limbă

 

gustul lui are o definiție neclară

scrisorile lui și scrisorile ei

simetric netrimise

vântul forțând tâmplele

memoria mea împingând o ușă metalică

foarte grea

în cerul gurii

în stația de metrou într-un oraș

pe jumătate îngropat în zăpadă

brusc

mirosind a scorțișoară

și a urină de copil


Iulia Stoichiț

Nonlinear Alana Payne (fragment)

sunt într-o încăpere mare

cu mai mulţi oameni

sunt într-un bar

cafenea pub restaurant

sunt la tine acasă

în camera ta living room

sunt într-un aeroport

aşteptând îmbarcarea

privirea mi se fixează

pe prietenele noastre comune

Hof Cafe (când mai exista)

ne vedem după mai bine

de un an în care nu o mai făcusem

îţi plâng în braţe tolănită peste tine

aştepţi să mă calmez


Cristina Ștefan

 

martie

fără aer, mă opresc la trecerea de pietoni, încremenită

un joc crud, fără-ndoială

de vreme ce nu mai sunt mașini

nici librării, nici discuri de vinil

nici thom yorke noaptea pe covor

nici cinematografe cu scaune plușate

în locul lor, pe mijlocul bulevardului înaintează lent

fanfara inimilor frânte

escortată, pe ambele părți, de poliția călare

la șapte seara, corcodușii înfloresc toți odată

degetele lor lungi pătrund prin ferestrele deschise

primăvara asta-i un necrofil flămând

femeile și bărbații se adună s-aplaude

unele vieți s-au încheiat, dar oamenii încă trăiesc

îmi recapăt suflarea

mi-ating încheietura mâinii și iată-l

pulsul

singurul lucru bun la carantină

e că mi-e interzis să rătăcesc pe străzile unde

mă plimbam înainte cu tine


Dan Tecucianu

Doppelgänger

Kathy dă note reclamelor.

alege tabloul potrivit pe care se sprijină

atunci când vorbesc tare,

priveşte

trupul pe canapeaua amorțită

ȋnțeapă fără suflare la fiecare țipăt

pielea noastră dezlipită.

doar brațele lui pot stoarce

compostul din umbra omului care tunde iarba

dar şi ce rămâne ȋn urmă

– zice ploşniţa lingând cuticula

din jurul nostru.


Alina Timofte

Sonntag

Aaron se plictisește tot timpul.

Bagă capul pe ușă.

— Hello! Am venit să te salut.

Se duce apoi să fumeze.

— Cred că am să mă culc puțin.

I-au crescut din nou

dimensiunile burții.

— Un diavol mă apasă

pe piept, zice el.

— Nu există așa ceva!

— Vrei să spui că mint?


Simona Voica

Umbrela

Doamna Samsa

ofta mereu

văzându-şi fiul

stând seara

în fotoliu

cu umbrela deschisă,

din care ploua mărunt

cu noctuide,

fiindcă nu-i bine

să ţii o umbrelă

deschisă în casă.


Sorin Voicu

 

Păduchele

Întors din război,

străbunicul meu

își găsește soția și cei patru copii

morți de tifos exantematic,

se recăsătorește cu mama bunicului meu

și iată-mă.

Dumnezeul meu e păduchele

sărăcia, lipsa de săpun,

glontele care nu și-a nimerit ținta,

Dunărea trecută noaptea înot

în drumul spre casă.


Alexandra Voiv

 

Îmi amintesc

cum îţi plimbai cracii lungi și revista missy pe plaja de la sfântu gheorghe

unde am fost împreună de trei ori

deşi locuim în whatsapp

2000 de kilometri

între noi

ştiu cum ți se mișcorează ochii când râzi

cum te enervează activiştii #rezist când se ruşinează să împartă aceeaşi limbă cu boschetarii de pe strada ta

cum se înșiră literele tale egale pe plicuri în care ascunzi trei poze din altă viaţă şi-o carte de may ayim

În bucătăria noastră unde era lumină deși afară mereu gri berlin

Într-o zi ai spus:

O familie înseamnă și două prietene care își asumă responsabilitatea una pentru alta.


Andrada Yunusoglu

 

mă întind

 

pe jos și încerc

să-mi aduc aminte

cum e să respiri

aici unde nu mai vedem decât

izolare totală

în minte

imaginile în mișcare

prietenii ies la o bere

fără mine

iubitul meu își plimbă

degetele

pe corpul meu

saliva lui un gest de iubire

vorbim despre lucruri

esențiale

anestezie

perfuzii

haine de schimb

picăturile de apă

se scurg pe parbriz

ăsta e settingul perfect în care

nu mă mai gândesc la nimic

abia dacă mai exist.

Drepturile de autor asupra tuturor textelor de pe acest site aparţin redacţiei.
Orice reproducere neautorizată este interzisă.