gen z poetry (I)

gen z poetry (I)

Revista Steaua vă propune și în 2021 – un dosar cu poete și poeți tineri. Din genealogiile tripului, aparent hedonist și superficial, înspre voci predispuse împărtășirii/ dialogului, poezia foarte tânără, destul de plurală în dosarul propus aici, se întâlnește pe zona tehnologică. Există o atenție filigranată pentru ritm (sau lipsa lui), fie unul atins de afectări post-douămiiste sau de încercări voioase de experimentalism ludic. Abandonul, melancolia tensionează tematic un vizionarism colorat, practic, senin din când în când. (Cosmina Moroșan și Vlad Moldovan)

 

 

Georgiana Bădescu, publicată în Echinox, omiedesemne, Noise Poetry, Fabrica de poezie, Cîrciuma poeziei, e-creator. Am 23 de ani. M-am născut și am crescut într-o familie mare, modestă, în Câmpulung Muscel. După 19 ani am ajuns la Cluj, am absolvit Litere și-am continuat cu ele, sunt masterandă în anul I.  Am sentimente paradoxale față de memorie și tot paradoxal, prin ea sunt, prin ea creez, pe ea o scriu. De asta poezie, de asta fotografie.

 

Costinela

la 17 ani n-aveam bani de facultate

am plecat în Germania să car lăzi cu 12 sticle

voiam să-mi crească aripi doar ca să nu mă mai doară spatele

să mi-l trosneasca

ca pe o cracă uscată sub un bocanc 43

sau să-l îndoaie ca pe un capac de Ciuc

lăzile de plastic îmi făceau răni pe degete

dar Mario se agită și strigă

vai, vai, vai con le bottiglie, che stai faccendo, vattene, vai

le iubesc oboseala fiindcă au trecut

de la împletit mătase de porumb și jucat cu degetele Costinelei

la spălat pahare, șters cuțite

și mai apoi la scris

mi-am tocit într-un restaurant din Laichingen

palmele și tălpile de la tenișii din Carrefour cu care am plecat

și cu care m-am întors

aveau pete de var de la lucratul pe schelă unde mă simțeam ca fata lui tata pe umeri, regele lumii

500 euro la final de august pe care i-am ținut în mână în autocar 3 nopți

de frică

de frică mi-au transpirat palmele

în ghiozdan am pus dulciuri germane pentru mami tati andreea și dănuț

eram unchiul Georgică din Spania la feminin și cu 20 de ani mai tânără

mi-am luat adidași cu primul salariu pe care-i am încă în dulap la mama și care par noi

i-am ținut de buni

și-am mers la școală cu ei

acum sunt mare

azi m-a trezit cafeaua într-o bucătărie de 3 metri pătrați,

unde e frig și trebuie să mă adun pe scaunul grena ca un fetus sau ca o pisica sphynx

aici liniștea e liniștea în care-ți auzi saliva cum se plimbă când înghiți

am desenat ochii lui tata pe condensul de pe geam și curge apă din ei

a murit în noiembrie

măcar nu mai sunt singură

îmi tremură picioarele, dar m-am ars la limbă

cum mă ardeam la cot de convector când era dat pe 6

sunt nerăbdătoare

de când trăisem numai 6 ierni

azi m-am trezit în amintiri fiindcă mobila albă de pe vremea lui Dej seamănă cu o tablă

mama mi-a povestit că mereu am vrut să fiu profesoară

luam copiii din spatele blocului la garaj

și el era grena

și făcea tabla perfectă

creta erau pietrele din parcare sau saliva pe arătător

gură zâmbind cu gust metalic

făceam socoteli și sirene

împărțeam aceeași pătura și aveam blugii verzi în genunchi și unghiile murdare

Costinela avea păduchi, dar era preferata mea

răspundea prima

așa am luat păduchi și m-au spălat cu gaz și m-au tuns

și eu am fugit

la Costinela

cu 5 mii când pentru gumă cu tatuaj

era slabă și blondă și tunsă scurt și îmi plăcea

acum e în Spania

ieri am fost la mica

are pânze roșii de paiajean în obraji

și pe pereți icoane

zicea că o puiculiuță își târâie aripa și tre’ s-o taie

că ninica nu-l durea pe moșu-to când o murit

că tătă lumea trage nădejde în ziua de azi

învățați și mereți sănătoșii, puii lu’ mama

am ieșit la drum și am văzut

pe Costinela

o ea

o Costinelă

și m-am văzut de mână

cu ea

 ——————————————————————————————————————–

Maria Bucșea

Mă numesc Maria Bucșea, am 20 și sunt studentă în anul II la Litere, la Comparată-Germană. Scriu pentru a-mi face ordine prin minte si pentru vaga senzație de siguranță pe care scrisul mi-o oferă. Writing is hell, cum spune Styron, dar totuși e spațiul în care mă simt protejată de toate relele care gravitează în jurul meu. Poezia mea e doar un inside joke pe care îl fac constant cu sinele meu.

 

nu m-aș izbi niciodată de asfaltul fierbinte

și totuși rămâne cea mai bună amintire

teatrul național din craiova e mișto

pentru că seamănă

cu al nostru din mureș

amândouă comuniste

amândouă ca miezul de papaya

în amândouă te-aș săruta pe întuneric, când actorii fug între acte

nu m-aș mai gândi dacă să o fac sau nu, așa cum am făcut la

pasărea retro

doar m-aș întoarce către tine și ți-aș prinde fața în mâini

sau

cum ai spune tu

ți-aș ține obrazul în palmă

mirosul tău e mereu cald și am înțeles asta relativ târziu

nu aș mai ezita deloc

aș coborî din toate autobuzele din care te priveam pe ascuns

și aș traversa fiecare stradă pe care umblam paralel ca să te văd.

natural high

devine greu să mai contextualizez lucrurile care mi se întâmplă,

e un fel de mecanism pe care îl face mintea mea acum;

îmi rămân în minte doar cadre în care apari și tu,

dar nu mai pot spune despre ele decât puține lucruri.

nu mai pot spune când și nici cu exactitate cum,

pot spune doar că aceste momente s-au întâmplat și că mă bucur dacă mi le pot aminti,

de exemplu, eram la mine în cameră cu tine,

stăteam în pat adormiți și îmbrățișați timid

tu probabil voiai să adormi, dar eu mă gândeam doar la lucruri rele

cât timp am să te mai am? câte zile mai sunt până în octombrie?

ce gust va avea primul shot pe care am să îl beau? care va fi următorul tip? and so on până mi se împânzeneau ochii

și în momentul acela a început să cânte afară (pentru că geamul meu rămâne mereu deschis, în caz că încep să mă sufoc să pot repede să îmi explic că e din cauza minții mele, nu din cauza lipsei aerului)

let it be de la beatles

let it be, let it be, there will be an answer, let it be;

chestia e că nu ți-am zis nimic atunci și nu am făcut-o nici până acum,

mă întreb și azi dacă tu ții minte oare momentul ăsta mistic pentru mine, în care

zăceam acolo în brațele tale overthinking (what is so mystical about it anyway?)

atunci mi-am dat seama de ce mi-ai zis că experiența ta cu mine e una narcotică:

you just let it be.

too much empathy will kill you

când plouă noaptea mă gândesc la oamenii de pe stradă

care nu au casă și haine groase,

copilul ăla mic și murdar care cerșește

cu cârpe găurite pe el;

mă gândesc la copiii față de care mi-e rușine să mănânc un corn,

mi-e rușine că am bani în buzunar,

mi-e rușine că am pielea albă și

mi-e rușine că miros a parfum;

în momentele astea,

tot răul din lume intră în mine și îmi apasă pieptul;

esofagul mi se strânge de fiecare dată când vreau să trag aer adânc

și încep din nou să cred că sunt bolnavă,

oare câte zile mai am de trăit și dacă o să apuc vreodată să fiu liniștită,

dacă o să mă trezesc vreodată în cearceafuri albe

și dacă va fi cineva trezit înaintea mea care să mă aștepte cu un ceai fără zahăr în bucătărie.

——————————————————————————————————————–

Mădălina Căuneac

 

1991 Botoșani. Îi plac petrecerile intime, mai ales melancolia după ce s-au sfârșit. Are o pasiune nesănătoasă pentru cafea și una reînviata pentru poezie.

SWEET MARY JANEs

 

vreau

să am toate bijuteriile din lume

chiar și alea care nu îmi plac.

vreau

să fiu o fată și apoi femeie

și să mă bucure tot ce înseamnă asta.

vreau

să fiu frivolă și asumată.

vreau

să port tulle și volane și dantelă,

cercei cu perle,

inele cu pietre colorate exotic,

unghii mereu perfecte, roz prăfuit,

pantofi cu toc și Marry Jane’s roșii de lac,

palton cu guler statement și geantă Burkin,

părul drept, ușor ondulat,

ochii mereu conturați,

buzele nude, obrajii porțelanați.

vreau

să fiu prințesă în castelul meu,

să fiu adorată mereu.

vreau

o noapte la palat

cu toate icoanele pe care

le-am glorificat,

cu toate inimile care bat

să-mi susțină visul de prințesă.

să dansăm,

să bem absint și vodka și daiquiri,

și dimineață halucinând,

să ne minunăm de

cum strălucește

lumina-n rouă.

ne vom ruga

să ne spele și pe noi de letargie și săracie

să ne îmbrace și pe noi

în petale de mătase perlate,

furate din copaci înainte

să apuce să se scuture

asta vreau în viața mea de prințesă.

nimeni să nu plângă,

nimeni să nu aibă boală

nimeni să nu își calce

pe suflet pentru o leafă

nimeni să nu poarte

haine rupte și murdare

nimeni să nu își amintească cum

a strigat după ajutor

și alții doar s-au uitat

să nu plângă nimeni

să nu cerșească nimeni

și nimeni să trebuiasca să înțeleagă abandonul;

să fim toți într-un delir fericit,

să fuzionăm,

și dacă trebuie,

să ne separăm

spre alte scopuri

mai mari, mai nobile.

să fie și alte prințese cu Mary Jane’s în picioare

cu rochii prețioase

și cu sânge

la fel de normal ca al meu.

SARAFINEȘTI 2.0

eram pe dealul ăsta interminabil

cu pajiști cosite și loturi semănate.

în depărtare,

mai în vale,

un băiat slăbuț,

bronzat,

cu părul negru și lățos,

încerca să cuprindă

vântul

în cămașa lui albă

deschisă complet

în lumina oranj-roșiatică

el capta bule de aer

în manecile lui de in

ca să le ia acasă

când se lăsa complet întunericul

nu l-am văzut des,

și, oricum,

spre sfârșitul verii

imaginea lui devenise

o iluzie intermitentă

prefacandu-se în știricea

——————————————————————————————————————–

Lena Chilari

Volumul meu de debut în poezie se numește o cană de noviciok la bătrânețe, apărut la editura Tracus Arte, 2020.

 

mi-am zdrobit coccisul & am suflat într-o păpădie ruginită

toată lumea știa c-o să ajung zdrobită

era doar o chestiune de timp

am crezut că zăpada este imaculată

dar este plină de ciclu menstrual

cu care mă spăl dimineața

și care-mi sufocă globii oculari

am afirmat că lumea o să citească tot ce scriu

că am talent potențial & nerv incredibil

dar vă zic tot eu că nu este așa

& niciodată viața mea n-o să aibă

suprasens fiindcă

nimeni nu te lasă în pace toți vreau ceva de la tine

&

nu mai cred în poezie

& duceți-vă la dracu cu toții

narcis și echo

ești fericit

ai cel puțin ochii verzi

și părul lung

ești înalt slab

ai un job mișto

cu care îți plătești

chiria

de unul singur

dar uitându-mă la tine

nu pot vedea nimic

nici suferință nici bucurie

nu mai are ce muri în tine

și sinceră să fiu

nici nu mai am ce privi

——————————————————————————————————————–

Toni Chira

 

(n. 11.07.2003) este elev al Liceului Teoretic „Alexandru Papiu Ilarian” Dej. A publicat până acum în revistele „Poesis Internațional” și „Vatra” și a susținut lecturi publice în cadrul Institutului Blecher, al Cenaclului Republica și al festivalurilor Poezia e la Bistrița și StudentFest.

Ești prea tânără ca să te dezintegrezi.

Ești frumoasă și nu atât de bolnavă.

Ca să privești viitorul cu ochi buni,

Schimbă motivul pentru care plângi.

Dacă e vorba de oameni, lovește-i cu sete,

Adică separă-te și gemi dinadins.

Când se vor rezolva lucrurile, o să-mi revin.

Nu o să fiu confundat cu boala ta de rinichi.

Nu o să fiu pentru tine

Doar omul care-ți spune: câtă dragoste

Trebuie să exprim,

Cât nerv rămâne nefolosit la culcare.

Nu te gândi că am vrut să te strâng în brațe

Și nu am avut de unde să te cuprind.

Când suntem iubiți prea des în același loc,

Devenim rezistenți

Și noi oricum avem alte lucruri de rezolvat –

Golul din tine merită astupat.

Aici nu există material destul pentru doliu.

Aici nu poți să aduci

Bulgări de hârtie igienică.

Dacă vrei să mă simți cum sunt și mă pierd,

Spasmul imită fidel structura genetică.

*

Te-au scos de parcă erai alterat.

Te-au înfășat într-un tub de plastic

apoi, cum ai înghiți dintr-o doză de cola,

n-au lăsat din tine nicio urmă.

Păcat că nu te-au făcut una cu muzica,

acum te-am fi reconceput după note.

Am fi avut măcar un proiect de persoană,

deși mama a decis că nu te poate crește.

În sfârșit, mă întreb dacă e cineva vinovat,

de ce simt că acela împarte vina cu mine.

Sunt cel care a urmat după tine,

cel care a ridicat problema fertilității.

Simt că provin din reminiscențele tale,

că mi-am asumat tot ceea ce ai fi primit.

Să știi că am fost alăptat

doar două săptămâni,

după care mama a divorțat,

că am învățat să vorbesc numai

după ce lucrurile s-au lămurit,

abia la patru ani.

Am alergat după o tandrețe enormă,

ceva care să-mi ofere substanță –

am descoperit piele de femeie

îngropată sub casă,

am râs –

tu n-ai fost suficient

nici ca să fii îngropat.

Drepturile de autor asupra tuturor textelor de pe acest site aparţin redacţiei.
Orice reproducere neautorizată este interzisă.