Poeme

Poeme

Crez

Cred că poetul trebuie citit,

dar nu protejat.

Trebuie să i se apere libertatea.

Condiția de a putea scrie.

Ceea ce înseamnă a vorbi

în toate limbile.

Să se informeze mereu,

să gândească singur

și să nu creadă-n vreun canon.

Să audă numai tunul cuvintelor lui,

și să spună, ca din Scripturi,

numai adevărul.

Să fie în formă, să citească în stele.

Cred că poetul trebuie să fie iubit,

așa cum trebuie să iubească.

Poeții sunt locul pe hartă

al unei țări.

Poetul nu poate să nu cânte.

Cred că poezia e ceva ce nu-i știință.

20 august 2020

Din istoria aviației

Un amănunt aflat de la fratele

lui Aurel Vlaicu, în casa lor,

om în vârstă, țăran, pe nume Ioan.

Vorbind despre spiritul inventiv al „maistorașului”

venit de la studii, acasă

în satul Binținți.

Se aflau în șură, într-o duminică,

el dând o mână de ajutor, ca mai mic.

Topind metalul într-un cuptor improvizat,

luând tiparul

unei monede cu Franz Iosif,

lucrând cu apă și foc, fără vreun descântec,

și scoțând pe-o tavă mai mulți bani de aur.

Lucru nemaivăzut, la care i-a strigat

pe toți ai casei, să vadă minunea.

Iar tatăl lor le-a tras la amândoi o mamă de bătaie,

cu biciul.

Să n-o uite niciodată.

Un amănunt din istoria aviației.

Epoci

S-a vrut să fim

ai unei epoci.

Dar n-am fost întrebați

dacă vrem.

Acum când epoca e fum

nimeni nu se întreabă

ce-ar fi făcut un altul

dacă trăia atunci.

Și dacă i-ar fi plăcut

să fie erou.

Și cum ar fi fost

dacă nu i-ar fi plăcut.

Întrebi și tu,

să te afli în treabă.

Omagiu

În 1930,

când mă nasc eu,

trăiesc și scriu:

 

Tudor Arghezi

TS. Eliot

Paul Valéry

Rabindranath Tagore

Ungaretti

Saint-John Perse

Fernando Pessoa

Maiakovski

Gotfried Benn

Carl Sandburg

García Lorca

József Attila

Ezra Pound

Constantin Kavafis

César Vallejo

Anna Ahmatova

Robert Frost

Octavio Paz

Umberto Saba

Lucian Blaga

 

Îi citesc tot câte trei,

cum m-aș închina;

și nu a murit niciunul.

Cum sunt organizați porumbeii

Prin toamna blândă

eu stau de vorbă cu porumbeii.

Și-i studiez în timp ce le dau

să mânânce, pe o terasă.

Vor mâncare, ne-ncetat.

De aceea mă scrutează precum corbul lui Poe

de pe bustul zeiței Atena,

pândiți din crengi de-un negru corb.

Își ciugulesc din pene paraziții,

un alt scop în care

sunt dotați cu un plisc de fier,

ușor coroiat.

În picioare au cizmulițe roșii, de Moși-Crăciuni.

Iar dintre ghiare, una în spate,

patru la număr,

câte punctele cardinale –

pe care le adună și le despart

sau le fac cerc

în lungul barelor de la grilaj.

Gâturi în răsuciri,

ca pliscul să ajungă în orice zonă a corpului,

prin care trimit totul în guși.

Și aripi ca paltoane și jersee

și mâini pictate cu motive geometrice,

care în aer sunt însuși zborul.

Ochi mici, ca mărgele, dispuși lateral,

de aceea mișcând capul dintr-o parte în alta
ca să vadă până la os.

Cozile duble, făcând un V, ca niște foarfeci.

Ci atotstăpân capul gânditor.

Care mă studiază și poartă memoria omenirii

și Tablele Legii speciei

și agenda cu adrese de poduri de case și de biserici

și conectarea la centrul de comandă

al organizației lor de breaslă,

de cibernetică,

de cartier,

din vreo zece ogrăzi.

Dar atu-ul cel mai mare: faptul

că s-a spus: „Și duhul în chip de porumb… ”,

la Botezul din Iordan;

porumb ce s-a întors la Arca lui Noe

cu o frunză de măslin în cioc;

duh ce „se purta pe deasupra apelor”.

Sunt organizați, de un spirit – deci ei, de ei,

nu se știe cum.

În Cluj, al regelui Matei și al lui Mihai Viteazul,

căci își dau întâlniri în jur de statui;

în București, Statuia Aviatorilor

și a Viteazului la fel;

în Iași, a lui Cuza Vodă.

Zburători într-un foșnet, în fâlfâiri.

Și mai mult se încred în oameni, oricât în termeni

buni cu tot neamul păsărilor.

De aceea nu trebuie mâncați,

și mai cu seamă nu trebuie stârpiți.

Porumbei pomanagii și transfigurați.

Care mă au în baza lor de date.

Care pot trăda un sentiment, și se împerechează

să învingă timpul.

Sunt organizați în fratrii

și ne suntem dragi.

Când stau cu aripile strânse par heruvimi.

Flori de vară

A înflorit trompeta îngerilor.

Planta exotică agățătoare, înconjurând casa.

Cu florile ca pâlnii, mai multe nume.

O descopăr deasupra capului când mă uit la ea,

cum s-a întins și la mine pe terasă.

Înflorește târziu după ce dă frunza,

în vârful unor tije arcuri.

Eh, frumoase, ciorchini! „Când ați apărut?

Din clipă în clipă, dă peste noi toamna.”

Pipa moșului, la moș.

În Blaj

Pe Câmpia libertății, în fața ei,

pe o bancă.

Privind iarba pe unde-au călcat

cei care strigă

prin amintire

„Noi vrem să ne unim cu țara!”

Dealuri în zare, senin.

După-amiază de august, pe sus păsări,

și-n juru-mi pini, ce măsoară timpul.

Om de amurg, înaintea amurgului.

Dar să fac doi-trei pași

spre Tricolor,

pe gazonul verde mătăsos.

Oamenii, patruzeci de mii,

patruzeci de inimi.

Andrei Mureșanu, prezent și el,

notează prompt: „Măreață-i serbarea”.

„Scutură jugul” veșniciei,

și datează:

„15 mai 1848”,

titlul poeziei precedând „Marșul”.

Întorcându-mă spre mașină,

văd pe-un deal crucea lui Avram Iancu,

aprinsă de soare,

drept în față.

Poate urcăm și până la ea.

                   27 august 2020

Mulțumirile

Mulțumesc părinților mei.

Mulțumesc lui Dumnezeu care a făcut lumea

și naturii care l-a făcut pe om.

Mulțumesc memoriei

că nimic nu lasă îngropat.

Mulțumesc limbii române care mi-azvârle

o haină,

din carul lui Ilie Proroc.

Mulțumesc basmelor despre munți ce se bat în capete

apărând izvorul cu apă vie.

Muțumesc pământului că își urmează rotațiile

cu pomi și păsări,

cu țări și cetăți și steaguri.

Mulțumesc femeii că e frumoasă.

Mulțumesc

că pot să râd în loc să plâng.

Mulțumesc trupului și sufletului

că îmi sunt sprijin.

Mulțumesc soarelui, lunii și stelelor

că îmi dau știri.

Că de la lampa lor văd și scriu.

Sculpturi

Romulus și Remus

sugând

sub lupoaică.

Iar urmașii lor,

pe Columnă,

salvând de la uitare steagul

dacic

în formă

de cap de lup.

Covoare turcești

În biserica din Mediaș, covoare turcești

de rugăciune.

Atârnate foarte sus.

Care au fost făcute

ca pe culorile lor

să te rogi.

Să te așezi în genunchi, pe unul din ele,

cu fruntea spre un motiv de arc

și să te rogi

până să te simți

urcând în rai la Mahomed.

Apoi să-l aduni sub braț,

ca de-un stat de om,

și să-l pornești la drum până în Ardeal.

Un drum de vreo trei sute de ani.

Și acum „covoare anatoliene”, atârnate.

Cu lungi meandre de garoafe, sau alte flori

sau cu forme geometrice,

în stânga orgii,

în fața altarului cu suferința lui Isus,

și ea un altar.

Ascultând cântece luterane, privind picturi

anterioare Reformei, vechi.

Covoare zburătoare, prin foarte sus.

Pe care, nu să te rogi, ci la care

să te rogi, până simt că urcă

ele însele

în raiul creștin.

Sub „turnul trompeților”, al bisericii din Mediaș,

care vestesc îngeri.

Exorcism

Trandafirul pus în vază,

s-a deschis.

Văd cum floarea trebuia să fie.

Lucrarea nopții și a căldurii,

nu a luminii.

Natura, sculptor încă în lucru.

Parfumul subțire,

perceptibil în toată odaia.

Făcând toate mobilele să plutească.

Îl simt și cărțile din rafturi,

de jur-împrejur.

Omul și floarea.

Cântec

Femeile frumoase care au fost

Și nu mai sunt nicăieri

Și femeile frumoase care nu au fost

Și sunt frumoase și departe

Drepturile de autor asupra tuturor textelor de pe acest site aparţin redacţiei.
Orice reproducere neautorizată este interzisă.