Steaua 70 – o seară de poezie

Steaua 70 – o seară de poezie

Aurel Rău

JUCĂRII

 

Povestașul

Văzând că sunt om de poveste,

mi-au spus toți  povești,

necrezând în ele.

Și eu m-am apucat de povestit

povestea lor,

care-i și a mea,

în care-am crezut.

În care ei

s-ar putea regăsi.

Însăilări

În ziua de Anul Nou

am ieșit până la râu.

Mestecenii sunt ciuntiți,

pe care-i știam.

Dar se țin în soare

albi,

cu frunze galbene.

Pe apă

nu-i nicio rață sălbatică.

Doar un aer de munți.

Iar în aer,

cât cuprinzi,

semne, totuși,

de viitor.

Râul viață.

Literatură

O turturică,

zburând singură.

Din poeți Văcărești.

Oprindu-se

în dreptul meu,

care sunt singur.

„Amărâtă”.

Câte semne,

pesemne!

 

Omar Khayyam

 

Îmi afund fruntea

în iarba cu flori de câmp.

Să mă gândesc

la ce voi născoci eu.

Psihoterapie

Om cu riduri.

Sufletul, sub ele,

cum era și ieri,

când nu aveai niciun rid –

observi, reții, râzi.

Clipele adevărului,

câteva.

Nu poți sparge oglinda frizerului,

faci față,

sub mască.

 

În miezul verii

Păsăretul cântăreț s-a dus…

Am rămas doar cu ciorile

și porumbeii,

să schimbăm când și când priviri.

Nu știu dacă au părăsit chiar țara.

Planeta,

în rosturile ei vechi.

Vor fi și alte plecări înaintea

cocorilor.

Și, iar, poeții

cântând.

 

De Rusalii

 

Refăcând în calculator

un text lung.

Bucuros că înaintez,

nesalvând nimic,

schimbând mult.

Textul sare de pe monitor.

Repornesc,

e șters tot ce am lucrat azi.

Există drac!

Floare în vază

Desprind din trandafirul alb

un trandafir alb

Și am în casă

mesagerul acesta sfânt

0 învălătucire de pânze de corabie

într-un vânt nemișcat

El în vază iar tu pe mări

de imaginar

De aduceri aminte

și Bune Vestiri

Despre întrezărirea unei tresăriri a unui

poem

Care face din tine un poet

văzut.

Basm

Stau între două

„Niciodată”.

O singură dată.

A fost o dată

ca niciodată.

Că de n-ar fi fost

nu s-ar povesti.

Adrian Popescu

 

Două voci

Două voci am în mine,

cu una din ele răspund la telefon,

cealaltă voce-mi dictează poemele.

N-am niciun merit, deci,

trebuie doar să nu-i ies din voie,

celei de a doua, să transcriu fidel

tot ce-mi dictează.

,,V-am citit şi am crezut că sunteţi

unul dintre poeţii dispăruţi’’, mi-a spus

nu doar o singură dactilografă,

încă de-cum vreo patru decenii.

Mă socotise un autor mort.

Nu demult, un prieten,  pictor renumit

de icoane :,, s-ar putea ca după

ce vocea ta cotidiană se va stinge,

cealaltă, cea cu care îţi murmuri

poeziile dictate de Cineva nevăzut,

să se audă mult mai clar…

În mine sunt două voci gemene,

nu se îndrăgesc, dar se împacă,

oricum ştiu că numai una dintre ele

îmi va supravieţui un timp.

Horia Bădescu

Triptic

*

Cine sunt eu?

Spune-mi tu, frate vânt,

spune-mi tu, soră ploaie!

Spune-mi tu, bătrâne pământ,

maică fără de vârstă

și fără de nume!

Pe calea  de-acum rătăcită

nu mai știu cine-i acel

care umblă.

Sub podul care încă mai trece

peste râpa inimii mele

doar sângele uitării

e cel care curge.

*

Lacrima cerului, lacrima, Doamne,

cine s-o plângă, cine s-o-ntoamne?

Und’ să străluce, unde să cadă,

clopot de sângere și de zăpadă?

Unde s-așeze sunet pe sunet,

șoaptele mării, murmur și tunet,

unde să steie ce stare n-are

decât a vântului îmbrățișare?

Cine să-nfeșe pruncul luminii

când îi sărută urmele spinii?

Inima, Doamne, inima noastră,

rană și mană, să-l învelească!

*

Stăm de vorbă,

cu noi vorbim în răscruce

și vântul ia vorbele

și le duce, tot duce…

Unde se duc, Doamne, vorbele

așa desculțe și-n picioarele goale?

O, dac-aș ști,

răspunde El cu tăcerile Sale!

O, dac-aș ști, dac-aș ști…

tot auzi

și ecoul te-neacă

și-n drum e doar umbra

tăcerilor Lui care pleacă.

Ruxandra Cesereanu

 

 

O călătorie cu trenulețul electric

 

 

 

s-a făcut că mi-am închipuit cum Budila-Express

era un trenuleț electric pentru copii morți și vii,

un trenuleț cu șinele de jucărie pe suprafața unei sufragerii

dintr-un apartament cu trei camere în comunism.

în trenuleț voiajau câțiva prieteni de-un leat cu mine,

Mușina, Bodiu & Panța, plus al patrulea mort, mult mai bătrân,

cunoscut ca Ivănceanu onirofantul și gotic-azilantul.

mă întrebam dacă vom ajunge la Eleusis prin tunelul cu misterii

ori dacă ne vom spune unii altora poezii

ca să nu murim încă de tot în trapeza cu erezii.

era o parapsihologie la mijloc sau o parascovenie,

naiba să știe, era poate o milostenie

a globurilor postumane de sticlă care nu se sparg,

fiindcă sunt găurite iar înăuntru au un miez dark.

în pumnul drept țineam o formă aerodinamică de hematită,

ca să nu mă înspăimânt, ca să nu-mi fie frică.

pe când călătoream de voie, de nevoie, în trenulețul

care se zbătea electric în sufrageria de odinioară din comunism,

am zărit o siluetă păroasă în colțul odăii, o umbră luminoasă

trăgându-se de barbă înțelepțește parcă, deși nu era limpede

ce făceau mâinile acelea aproape absente și totuși iridescente.

nu am avut nicio ezitare, fiindcă l-am recunoscut,

așa că am strigat fără grabă, cu veselie de roabă:

magister Dimov, vino cu noi, bulgarule, urcă-te-n tren,

jur că nu e nimic oligofren,

hai, urcă-te, o să-ți cântăm cu toții un catren,

chiar dacă ferestrele par să fie din polistiren,

urcă-te, domnule Dimov, odată, nu e nimic patogen,

trenulețul sare de pe linii, dar nu se răstoarnă,

e o drăcovenie la mijloc sau o drăcărie

pentru care nu e nevoie de niciun bilet de călătorie.

iar magister, cu maiestoșenia lui de leu, se așeză în spatele meu,

într-un vagonet din care barba lui flutura ca un steag

pe o insulă pustie, dar vie.

începusem că chiuim cu toții în Budila-Express de jucărie,

să dăm din mâini și din picioare, să glăsuim măscări,

eram singura femeie între domnii aceia belferi, fără monoclu,

dar ne simțeam ca niște hermafrodiți mai degrabă,

veniți de pe povârnișurile istoriei alături de sciți.

și atunci a fost că trenulețul s-a răsturnat, poate era prea încărcat

cu poeți capricioși ori tragici în vremuri hoțomane, greu de asimilat.

ne uitam unii la alții ciufuliți,

am pus vagonetele pe șine dar Budila-Express de jucărie tot nu mergea,

era înțepenit, deși neruginit, era cumva răstignit.

magister Dimov se trăgea de barbă,

Ivănceanu își tot schimba ochelarii de vinil,

Mușina ne îmbia să jucăm fazan cu filme,

Bodiu nu mai avea vitamine în buzunar, dar încă mai chicotea,

Panța se uita atent la obiectele din jur

ca să găsească o șurubelniță fermecată ori un șurub cugetător.

atunci am auzit o foșnire, o adulmecare de inteligență artificială,

și am zărit-o pe Regina butoanelor la un birou de pitic,

unde manevra pupitrul de comandă al trenului de jucărie.

iar respectivul pupitru stăpânitor era chiar harta patriei noastre nesăbuite,

ce-ți dorim noi ție, dulce-amară Românie,

astfel strigară în cor călătorii păsuiți și îngăduiți.

Mușina își țuguiase chelia deasupra munților Carpați,

în vreme ce Bodiu stătea cu gura fercheșă, înfiptă în Podișul Transilvaniei,

pe când Panța era vrăjit de liniștea din Bărăgan,

iar Ivănceanu și magistrul Dimov căutau comori getice de sărbători,

cu un picior în Delta Dunării și cu altul la Porțile de Fier.

cu mintea ei brici, Regina butoanelor a pus Budila-Express pe picioare

și ne-a făcut semn contabilicește să o pornim din nou la vale.

magistrul Dimov o privea ca pe o splendoare rasă în cap,

dar cel mai vrăjit era Ivănceanu onirofantul care voia să o legene,

să o descoase și chiar să o miroase în filmul lui mut,

să vadă ce aromă are în alambic.

azilantul cu implant în inimă Ivănceanu

vedea în Regina butoanelor o roză a vânturilor,

respectiv o Beleponjă mutant,

temându-se să nu dispară printre nori

după ce îi va sechestra pe toți poeții din trenuleț.

însă Regina butoanelor cu gura ca un fermoar ravisant

nu avea gânduri de exterminare,

ci doar o ghidușă iluminare care o făcu să silabisească

într-o limbă gospel de circulație universală:

faraonii din abație sau din academie

să-i lase pe omuleții-poeți să plece în treaba lor,

iar maimarii să-și vadă de piramidele sulfamide și de roata schimbărilor.

Ștefan Manasia

Fumătorii din Colentina. Școala de la Cluj – Șerban Savu (?) cca. 2019

Un bătrîn sobru fumează la doi. Încremenit.

Are părul de culoarea tutunului.

În halatul corai, strîns peste sînii proeminenți,

puștoaica milenială fumează și povestește

cu prietenul ei – urît, criogenizat în duritate.

Tot la doi, mai la dreapta, în balconul de care-i lipit –

ca magnetul de frigider – aparatul de aer condiționat.

În bucătărie, la trei, pufăie milfa decupată

din pictura flamandă. Iar sub ea, cu torsul ieșit

peste pervazul ferestrei, la unu,

bătrîna cu părul făcut permanent

ca un general sud-american. Dincolo de

ghivecele noastre frumoase, dincolo de Anubiasul

în găletușa New Vintage din aluminiu, la stînga,

după peretele din polistiren, peste drum,

îi vezi ieșiți la țigară, în blocul fistichiu cu 10 nivele,

pe lunganul cu dreduri, lungi cît

balconul termopanizat maniacal,

și, mai jos, pe baba cu brațele fixate inert în pervaz

ca labele unui setter matusalemic: nu-l eutanasiază încă

dar numai din milă sau impotență, remușcare…

Sub turnul fistichiu cresc copaci. În copaci cresc anvelope, sacoșe,

prelate, furtunuri de duș, saci cu gunoi menajer, peturi de Newmarkt,

aripi și pene, benzi portocalii, portocale,

baloanele de ger transparent

în care stochează rezervele de microbi, sictir și demență

ale orașului.

Marius Conkan

 

Great Red Spot

1.

A-nceput

cu luxul unor obiecte

părăsite pe masă –

eram într-un film mut

și toți ne priveau

cum știu să privească hienele

o carcasă.

Eram două minți năucite

în miezul frumuseții,

doi copii fugiți de-acasă

pentru adevărul mărunt

rămas să ucidă  –

și n-am înțeles atingerea,

bruiajul, micile miracole

de gâză translucidă.

Cum nu înțeleg depărtarea,

maimuța din noi,

același corp fără vlagă,

aceeași mimare

a vieții care

nu există.

Firește, sunt viu,

dar tu nu ești

în sarcofag.

Dincolo de ecran e nimicirea,

nervul minuscul

ce tresare –

o atingere de sexe

în mica realitate.

Ochiul lui Mcqueen

și mișcarea perfectă

între două obiecte roșii,

cum sunt macii

din magneziu și fier,

în chiuveta haute couture

unde visăm să vomăm.

Dacă ți-aș spune că ești ridicol,

nu ai fi ridicol,

te-ai înălța deasupra lor

ca Mcqueen.

Great red spot,

ai spune,

dar nu e venă

în legătura noastră.

E doar o nevoie,

un moft,

o ieșire sălbatică

dinăuntrul sistemului.

2.

Micile schimburi de adn

și tristețea de-a fi companie

când narcisismul

și nu mai știu ce

patologie –

de vină e circuitul,

supralumea de nervi

în rezonanță

cu zgura de aluminiu.

Sunt sigur că am pierdut ceva –

un folos,

un obiect,

o fereastră care ucide.

Dar sunt obișnuit

cu vorbe frumoase-n

ciment,

unde mingea de tenis

atinge ușor suprafața

și rămâne brută,

lipită de corp,

și-apoi cade

în mijlocul unei

minți.

3.

Unde începe cel ce se pierde-n

vâltoare

și așteaptă frumoasa minciună –

sunt bun și deștept.

Ești bun și deștept

și vei pleca.

În spațiul de fugă

nimic nu e cucerit.

Dar rămân lângă zadă,

în mediul salubru

și-n mirosul ei statornic.

Când ceasuri întregi aștept

liniștea

și văzduhul străluce

pe balcon, în cristalul de bere,

somnul aduce

fâșii de fiere dulce

în licărul vămii –

Dar vama nu e pentru slugile

ce dorm pe beton,

nici pentru inteligenții în dragoste

cu viața lor.

E pentru bani

și-i imposibil să te ridici

împotrivă –

Cum stau ei și se-mplinesc

și nimic din ei nu răzbate.

*

Rătăcirea e vinovată

și a promis

lipsa de control:

violența diafană,

subită

distruge mai mult

decât urâtul.

Aici, în cutie,

nu e loc de plăcere,

nu e singura piele

din așternut.

Dar facem discurs

și ne prefacem –

umilă treabă pentru

ludisia.

*

Efortul

să strălucim

în haine noi

și numaidecât

să cucerim.

Dar n-a fost destul în vie

și-am crezut că Giusepina

a frânt cimbrul și busuiocul,

dantelăria din râu,

și ne-a lăsat păgubași

în pădure

unde moartea are haz.

Când miezul revoltei nu e,

stai aplecat în șant

cu șervețele și inimi

care promit.

Când Giusepina

a zis nu a fost nu

și mi-a plăcut redundanța,

micul efect birocratic

la limita dragostei.

*

Rămâne de văzut

cum împărțim –

o cameră la doi,

o zadă la doi,

o mâță la doi.

Și ce-a rămas din

mijloacele de

subzistență.

La o adică,

refuz orice card

și mă dedic

ficțiunii.

Sau refuzi

orice card.

Oricum sunt departe

și nu sunt sensibil.

Am gust pentru morții

tineri

din voia instituției.

E mereu o cădere,

un minim reflex,

o relaxare –

Măcar suntem treji și privim

dincolo de haine

și studii:

Grădinile vii

și catedrala St. Paul

în răutate.

Să vii tu

ceva clinic, morbid –

o viață care

nu există

și-o inventăm,

și-o facem veselă în câteva ore.

Mii de cutii

în mii de camere-cutii –

și e departe de noi

înțelepciunea,

micul tact să tac

și să taci.

Alexandra Turcu

coșmar2

acum un an pe vremea asta

ne împerecheam la nimereală într-o mansardă

cling cling sunau corpurile noastre puse în armuri

care să protejeze de așteptările ezitările dorințele

celei de-a doua zi

dar următoarea zi a trecut cu bine la fel și săptămâna

apoi luna, lunile

clinchetul s-a transformat încet, încet

în sunetul cărnii care se izbește cu poftă

de cealaltă bucată de carne

ne-am iubit deasupra și sub nivelul mării

ne-am iubit într-un pat din care am plecat

amorțită de durere într-o dimineață

cu somn puțin și frig mult

și, dacă te-ai uita atent la locul acela

îngust dintre coasta 3 și coasta 4,

ai vedea că mai este încă destulă iubire

pentru mulți ani de acum încolo

dar uite că vrei să mângâi și-l

găsești pe celălalt în spatele unei vitrine

clopot de sticlă ar zice sylvia

bați în geam

îți lipești nasul de geam

palma pentru că în filmele americane

the dream boy pune și el mereu

palma în același loc

dar el rămâne nemișcat

și tot ce poți să faci e să urmărești

eroziunea unui corp de bărbat matur

care durează cu milioane de ani mai puțin

decât eroziunea munților himalaya

departure song. one year later

 

am trecut prin revelionul ăsta

cu pietroiul din piept al revelionului trecut

acum fix un an urmăream cu privirea încețoșată

câteva artificii printr-un geam de mansardă

acum fix un an stăteai așezat la picioarele mele pe pat

părea că suntem pe marginea unui râu mare și repede

și tu mă împingeai tot mai aproape

deși ai știut mereu cât de frică mi-e de apă

de momentul acela când apa îți intră în nări și-ți umple gura

când totul devine dintr-odată foarte rece și foarte departe

acum, uite, un an mai târziu

privim împreună artificiile

te țin strâns de mână în buzunarul paltonului tău

de frică că ai putea să te îndepărtezi din nou

dacă slăbesc puțin strânsoarea

e aproape dimineață și mă scoți în grădină

înaintăm prin zăpada până la glezne

lumina aceea dă o strălucire stranie lucrurilor din apropiere

îmi spui că nicio poză nu ar putea să o prindă

și eu mă gândeam că nici fața ta în exact acel moment

acaparată și ea de aceeași lumină

nu ar încăpea în nicio imagine

că în asemenea dimineți

dragostea e mereu puțin mai mare decât tristețea

și tristețea nu e niciodată nefericire

departure song. un an și 2 luni mai târziu

oricărei femei i s-a spus cel puțin o dată

he’s a good man ce noroc pe tine că l-ai găsit

dar ei nu au stat lângă noi

nopțile în care tot corpul nostru a fost o bucată mare de plumb, afundată în saltea

când am început să ne atingem și să nu mai simțim plăcere

doar kilogramele în plus, cicatricile,

șănțulețe lăsate de varice pe coapse

de cele mai multe ori nu vorbim despre

nopțile în care ne întrebăm

unde ne sunt bărbații

creierul afișează compulsiv

imagini în timp real

frici în timp real

implantează durerea aceea în piept

care nu dispare zile întregi

se limpezește doar când

din respirația celuilalt

se elimină treptat alcoolul

și lumea noastră își recapătă

dimensiunile ei firești

Vlad Moldovan

Metawave

cu tomi și iitsu

am făcut împărțeala

am cântat la flueraș fujitsu

în studio

pân s-a noptat

și parcă aș mânca

un combo mai puțin aerat.

colțișori naivi

de pe sol umed?

mugurel de lăptucă?

nicigând

doar

ai văzut cât de simplă

le e ivirea

de ce aș înghiți

să umplu golul?

când nici un răgaz

și-o dau afară

la privată

mai bine mai puțină

lolică

și mai multă

plătică

cu bale

cu sare

de la valu ăl mare.

Într-o noapte

alcoolizat peste măsură

dupe ce încui ghereta

o să îmi îndrept bereta

spre strada labiilor tale

-Pisicuțo de ce radiezi

cu fulgere cromate?

atât de des

cu limbi pestrițe

scurgându-se în jos pe râul

nălucirilor sevrate.

Răspunde iubito

și luminează-mi fruntea

marmoreană

iar eu am să mă apuc

de treabă iar

și mai spune

de ce ne-am afunda

de ce am rata

noul val de confort?

nu acuza

nu-l dau pe azi

pentru mâine

gospodărie

Bogdaproste

curată să-mi deie inima

o casă/o vană/un scrin

multiplu gazon

într-o vagă lipsă de

ordin

cu piersici și straturi

pentru vin

-altoi adus din

Apusul senin.

uită-te la the machine

cum futurist

has left the building.

tu ai camera me

eu am camera te

subsolu tapetat

cu pal de Reghin

și slab luminat.

-Ciudățice gospodine

pe’nserate

m-aș culca cu tine

fii bun

și te abate

pe la mine

și nu cădea în șanț

și nu feri furtuna

sub streșini

se oprește ciurda

the best of the 90’s

soarele nu scapă urma

o sfântă liturghie

se saltă din ram

în ram.

Se-ntinde în Kingston bura

și hăt mai departe

spălată-n ocean.

Alex Văsieș

Vise, reflecții, amintiri

*.

Nu o problemă de reamintire

Ci de ratare constantă

În viața mea a venit întunericul

Venirea lui e ultimul lucru pe care l-am văzut

Am fost pe o stâncă înaltă

Și am căzut într-un hotel infect

O ruptură care se repetă

Ultimul lucru pe care l-am văzut

**.

Un băiat care stă la țară

Și când nu e la țară

Cercetează înăuntrul lui

Îngeri aurii pe fundal albastru

Nimeni nu mă vede

Numai luna de argint

Cum plâng gândindu-mă la el

Cum privește ploaia nemișcat

Un băiat cercetează interior

Gradul de claritate

Sunetul vocilor liniștea extremă

Corpurile suspendate

Mă întorc regulat în visele lui

Și mor la timp pentru el

Mă controlează telepatic la nesfârșit

Îmi spune tag-urile tale m-au dezamăgit

***.

Băiat zgomotos inimă augurală

Tu poți să te prăbușești acum

Mereu o să te țin minte

Chiar dacă nu mi-ai spus mai mult de trei cuvinte

Umblă tu acum în fabrica verii

Și bagă balada electro cu tehnicieni

Mă gândesc la tine și mi se răcește pielea

Sirenă de aur supraexpusă la Tulum

Olga Ștefan

fată furioasă în stație

când se uita la bijuterii; înainte de cancer:

iată părul ei lung

pe care și-l înfășura

în jurul gâtului. te-au deconectat?

e iarnă

în ciuda frumuseții duse

la termen

și iarna incomodează.

ați fost împreună

o jumătate de an

și n-a rămas nimic

la etajul social/

o însemnare jenantă pe blog

în feb.2009./ fata aia mică și urâtă

pe undeva

în același oraș cu mine/

și eu/ renunț să vă scriu

din casă te scoate

singurătatea autohtonului

care știe pe toată lumea și

dă cu fiecare

examene pline de roșu,

mici violuri emoționale

la avizier.

duduie sobele.

se vindecă amintirile gimnaziale

cu nasul spart,

corpurile strânse de elemenții caloriferelor,

blugii distruși

pe suprafețe rustice din teracotă

și solitudinile superficial diagnosticate/

discuția de rutină

la cabinetul școlii.

apropierea e un accident pe stradă

din care nu te trezești imediat.

dintr-un pat mic din mănăștur

până la gară și

pe strada paris, sunete de sirenă

peste ce fusese liniște: rușinea/

regresul/ să te lași

dus de nas; tăiat în două de fierăstraie magice.

când adormi,

pe retină e copilul rău

din  ultima bancă și viața lui

despre care n-ar fi trebuit să știi nimic

niciodată. (cât de prost te-au izolat!)

fără curent și fără căldură,

vocea tăioasă a sopranei

din cramă

rămâne cu tine ca iminența

celui de-al treilea infarct.

(dacă e să furnizezi detalii vibrante

în caz că azi se întâmplă

să dispari, fii mica vedetă xerox

a stâlpilor de înaltă tensiune: pune-ți

mănuși fără degete și dispune în straturi

un corp artizanal o dată cu care

din clipă-n clipă, ca-n fiecare decembrie

dictatorial,  ceva

stă să-nceapă .)

motives

cea mai bună metaforă pentru viaţa mea de acum

ar fi visul ăsta-n care toate cunoştinţele mele

plecau la un eveniment, iar noi rămâneam în gara

din alba-iulia și, tolăniţi pe scaune albe

din plastic, fals-generoase,

urmăream

un film cu L.

numit hungarian motives.

ni s-au alăturat niște băieți

din  vechea ta gașcă și, mai târziu, regele.

m-am trezit revigorată.

stenică

 

era şi iluzia utilităţii

să te predai

unor clase foarte slabe

sau să te laşi

supravegheată,

deşi autodenigrează:

pisici moarte aruncate

din ogradă-n ogradă

nu folosesc la nimic,

dar te-ntreabă.

cu ce te mai lauzi.

cu ce te mai lauzi

cu lucruri

care nu încap în aceste discursuri despre succes.

(că noi le-am deprins de mici, sub atente îndrumări, dar le-am folosit puţin,

la derută, e una,

că încă-s aici, funcţionale fix

cât să ne minţim un pic la trezirea-n ziua 50

de şomaj, să ne bem otrava de

concordie şi jovialitate şi să credem

în productivitatea de

joi pe vineri şi de vineri pe luni

e cumva

deplasat).

umplu

marele şvaiţer de nereuşite şi de aproape reuşite

şi circumscriu destinul supus presiunii suicidale

al oamenilor lăsaţi în urmă de competitivităţi

excesiv injectate

temperamentului lor flegmatic,

cauza mea anulează tratate;

redistribuie

populaţiei sărace

boli şi pasivitate,

pliante

făcute în 30, maxim 40 de exemplare

pe care le primeşti de la persona care te irosește,

hard copy

pe bancul de lucru al unui printshop

imemorial.

2.

am scris aşa de mult încât

acest text e la fel de irelevant ca ultimul, iar

lipsa de seriozitate

a motivelor care le-au dat naştere

le-ar anula,

şi asta e o spaimă.

teamă e şi-n senzaţia incubată că

împărtăşesc acelaşi set de valori cu

un televizor lăsat să urle

singur

în cameră.

încep agoniile fantasmelor dislocate,

în crimele estetizate de artişti ok,

dar subţiri,

se devarsă

ultima consecinţă,

latrina totală a conştiinţelor

înfundate de scopuri cu punctaj mare

pe scara succesului social, (îl ştii,

e livrat

în frac vişiniu, de om care strânge darul,

şi  self-righteousness de restaurant).

prea târziu

am făcut posibile

prin calm

pentru alţii

toate aceste lucruri de o previzibilitate dureroasă,

am părăsit incinta

pe uşa din spate,

prea târziu,

am fost prietenă, apoi monstru

peste care tragi o perdeluţă

în timp ce-i umpli amintirea

cu formol

am un merit constant,

dar tangenţial

în tot ce mă face fericit-spontană,

şi,

ca un bisturiu

concesionat

frumuseţii,

într-un mod primar, retardat,

 

defineşte.

Andrei Doboș

Extracție

Am putea să ne mutăm la țară.

Într-un sat de munte, pe culmea unui platou

înalt cum sunt atîtea în Apuseni sau Șureanu.

Pe un platou cu iarbă uscată și mulți mesteceni.

Am cumpăra o casă veche de lemn, cu pridvor

și am avea grădină de legume, poate și un mic solar.

O capră, o vacă (îmi place să rad cu o lingură

crusta de pe laptele proaspăt fiert), cîini,

pisici și cîțiva pomi fructiferi – mă gîndesc

la vișin, măr, piersic, cireș și un nuc –

tot atîtea spații pentru accidentele amiezei.

Îmi plac mult albinele, așa că pune și cîțiva stupi.

Îmi place cum fac ele conserve din lumină.

Albinele se îmbolnăvesc ușor în ziua de azi

așa că le-aș îngriji. Aș citi despre albine

și aș sta în mijlocul lor.

Ți-ar trebui ceva de muncă în plus, poate,

mai ales peste iarnă.

Suntem oameni educați – facem prin internet.

Cîteva cărți, dar alese cu mare grijă

ca și cum viața noastră ar depinde de asta.

Și – pentru că nu există extracții reale, decît în sens

militar sau de intelligence – am face așa încît

să ne vedem cu oamenii noștri măcar o dată pe lună

mai apropiați acum, mai binevoitori.

Distanță în lucruri nu ar mai fi,

nici case depărtate de orice ținut.

Doar intimitate – ca seva din molari ce se resoarbe în carne.

Ca furtuna în corpul albinelor.

Ziua ar trece cu mîinile în pămînt

lîngă bondari rotitori

și rădăcini ce se hrănesc

din humus putred.

Virgil Mihaiu

 

Parola ánimei: steaua

 

șase litere

patru vocale consecutive

sclipind în

solitudinea staliniano-siberiană

acompaniind din tării

înșelătoare înseninări istorice

evaziunile din

cotidianul irespirabil

iluzoriile desprinderi

din mecanica implacabilă

singularitatea

spiritualității

exprimate

prin eximiile

exaltări europocentriste

codificate

în unica limbă romanică

supraviețuitoare la est

de centrul

continentului

printre stele

mai poetice

și femei

mai frumoase

 

Aurel Șorobetea

Din frunză și din fluier

Cum voce de cântat eu n-am,

și tonuri nu am scos din gură,

speram să am

un pic de har,

măcar un dram,

să pot cânta

din altceva…

măcar din gură…

de pahar…

ș-am încercat, dar în zadar.

Apoi, am încercat din pai,

dar – vai și vai! –

părea… un fel de guițat,

suna stricat, pițigăiat…

Am încercat chiar și la nai,

dar n-a ieșit prea reușit,

părea… răcit și răgușit…

și… fără suflu… iară vai!

Am încercat să cânt din frunză,

părea… că râncheză o mânză,

că sfârtec în fâșii o pânză…

Am încercat apoi din drâmbă,

scotea… o bâzâială strâmbă…

cam gângâvită… cam tălâmbă…

Am încercat la fierăstrău,

dar mieuna cumplit de rău…

Am încercat să zic din fluier,

și n-a ieșit decât un șuier…

dar îndeajuns… cât să mă fluier,

și – cu un drum – să mă și huidui,

ba – mai glumind – să mai și sudui.

 

Drepturile de autor asupra tuturor textelor de pe acest site aparţin redacţiei.
Orice reproducere neautorizată este interzisă.