Mafia Sonetelor

Mafia Sonetelor reprezintă un colectiv artistic dedicat explorării formei în poezie. Menită să chestioneze prejudecățile despre formă existente în mediul poetic, fie cele care glorifică forma într-un sens reacționar sau tradiționalist, fie cele care o anulează sau o ignoră într-un sens progresist-polemic, Mafia Sonetelor operează mai degrabă sintetic, sincretic și reconstructiv: accentul cade pe o înțelegere mai cuprinzătoare a fenomenului formei, care nu reduce forma nici la glorificarea ei tradițională, observabilă în istoria formelor fixe, fără însă a-i neglija statutul fundamental pe care-l joacă în construcția textuală.

    Astfel, ni se propune o platformă de simbioză transversală a istoriilor și culturilor poetice, unde figuri precum Arnaut, Nerval, Jiménez, Valéry, Jericho Brown sau Raymond Queneau pot coexista ca martori ai experimentărilor și căutărilor formale, fără a fi comparați disjunctiv plecând de la pretenții hegemonice, ci percepuți ca aliați trans-istorici ai dezvoltării vastului teritoriu poetic, denumit generic formă. Membrii fondatori ai platformei Mafia Sonetelor sunt Florentin Popa, Andrei Doboș, Mihnea Bâlici, Ioan Coroamă și Vlad Moldovan. Propunem revistei Steaua câteva poeme în formă fixă a colaboratorilor. (Ioan Coroamă)

*

Sonet imperfect (Andrei Dósa)

Învins de foame, instinctul e tremur

şi delir al lipsei de răbdare: surogat

joie de vivre. Bună-voință din copac,

cu fructe bătute în poală, supărat.

Am vrut să merg cu mama la cules

măceșe, ţepii degetele să-mi cresteze.

Am vrut să fiu sămânța pufoasă, miezul

serenității ei răbdarea să-mi testeze.

De câte ori nu mi-a convenit ceva,

bietul suflet s-a produs în stil absurd,

s-a făcut haos şi venin şarpe-scurt.

S-a dus și sensul, doar mania a rămas –

în spațiul restrâns din ce în ce, în clasor

doar timbre fără tractor, fără ogor.


*

Sonet (Andrei Doboș)

Pornisem și eu, ceva mai tîrziu,

dar foarte șters și poate mult prea lent.

Contur, ce indiferent aparent

fluctuează între viu și neviu.

Era cerul moale? Nu mai știu.

Cadrul a fost surprins într-un moment

cînd norii luminează violent

rețelele de fulgere în pliu.

Pe unde merg e bine și sunt singur,

răcoarea-gînd se sparge ca din faguri,

de dulci ce sunt vitrinele cu friguri.

Plăcerea mersului mă face sigur,

cînd trec cu muzică portici și ganguri,

atent și lent pășesc golit de tripuri.


*

Odă (Teona Farmatu)

ce contează mai mult

nu contează deloc spre sfârșit.

băieții cu care mă întâlnesc tous les matins

agale merg spre liceu și par infinit

mai apropiați de viețile lor decât de lacan.

sub soare mi-e greu să nu calc într-un spațiu

ce nu adăpostește decât plantații

căci bărbații care muncesc spre seară ochiu’

nu l-au astupat la timp; reparații

mai grele i-au prăpădit.

sunt o fată sinceră în esență. un nod în gât

mi se pune când bătrâna rupe o felie

către porumbei urbani o sfărâmă, această entelehie

să supraviețuiască

în mâhnire și muzică lăutărească.

tipul cu acordeon pe care-l ocolești –

vă priviți de la distanță și faceți ce puteți:

tu scotocești în buzunar, iar inima ți se frământă

el cântă de zor, speranța îi e frântă.

ce contează mai mult

nu contează deloc spre sfârșit.

lași să pocnească o melodie în sprint

să te războiești cu universul

din care ființă prielnică lui n-ai să-i fii.


*

Regensburg (Dina Frînculescu)

Arunc pompa în butuci, ard caietele,

iar vin cu imagini unrelatable pentru om,

dar și când o să mă văd mumificată-n canon

o să plesnească de mândrie fetele.

Am biscuiți să mă țină până-n Bavaria,

am euro pentru wc-urile de pe drum,

robotul a curățat în urma mea aria,

o să pun în estetică alcool, pai și tutun.

Polițistul nu se joacă, dând în balon cu piciorul,

deja știe că am bucătăria unsuroasă

și povestesc nimicuri în loc să provoc cititorul.

Mă duc la Regensburg să mă fac mecanic de tren,

aparent e ăla care conduce, nu ăla care repară,

eu și Paterson din Paterson, poeți de teren.


*

forță majoră (Maria-Miruna Solomon)

m-am dus la tine cu suta la oră

-ți luasem xannieuri un cadou stângaci

și-am trecut pe lângă mii și mii de maci

și-n mine superparanoia sonoră

dar lângă tine jur că-s fată liberă

m-am consultat cu-armate de insomniaci

mi-au zis că sigur tu nu te prefaci

și că-mpreună acționăm forță majoră

așa că zi de zi eu pun gând bun

pentru că floarea care moare aici crește acolo

și-mi exersez telepatia să îți spun

come with me to the lagoon

în liniște totală sub un halo

we’ll fuck and sleep till noon


*

spuma apelor (Bogdan Tiutiu)

spuma apelor s-a întărit

am citit din Upanișade

și nu m-am grăbit

oriunde merge are scântei,

dar poartă gândul dincolo

de umerii mei

mă uit la aer înainte de noapte – slow-down

cum se desprinde din ramura sa

e atât de trippy când nu ești aproape

și nu rezist în nicio rețea

tu încă plutești din kalpa trecute

te-am văzut de multe ori, dar nu s-a putut

poate în festivalul din pădure unde efectul nu s-a pierdut.

Drepturile de autor asupra tuturor textelor de pe acest site aparţin redacţiei.
Orice reproducere neautorizată este interzisă.