gen z poetry (II și III)

gen z poetry (II și III)

Revista Steaua vă propune în 2021 un dosar cu poete și poeți tineri. Din genealogiile tripului, aparent hedonist și superficial, înspre voci predispuse împărtășirii/ dialogului, poezia foarte tânără, destul de plurală în dosarul propus aici, se întâlnește pe zona tehnologică. Există o atenție filigranată pentru ritm (sau lipsa lui), fie unul atins de afectări post-douămiste sau de încercări voioase de experimentalism ludic. Abandonul, melancolia tensionează tematic un vizionarism colorat, practic, senin din când în când. (Cosmina Moroșan și Vlad Moldovan)

Mara Cioroianu (16 sept. 2002) este în clasa a 12-a la Colegiul Național ,,Iulia Hasdeu” din București. Scrie poezii de vreun an, fumează de mai mult și momentan vrea să-și cumpere un pick-up. Îi plac filmele cu subtitrări și blazerele.

 

1.

în zilele cu soț mâncăm din picioare și nu doar pe genunchi

ni s-a rupt masa random

a luat forma unui eolian vizibil doar noaptea

nu mai aducea cu cenușăreasa găsită ieri într-un sac de plastic

nu mai era loc în pușcării

puful de lemn sudează zvâcul din creier

iar lucrurile merg credibil//

mutarea la revelațiile kelvine

mirosul stângaci de pe urma gloatelor postcomuniste

una după alta

se sprijină liberal

în final chiar ajungi să-ți pipăi monedele din buzunar//

aia a fost ultima poză pe mail s-a salvat automat în junk

iar în mine chiria își dădea update

știu că nu-i sănătos dar scot sughițuri doar la nervi în rest comunic la fel de eficient ca niște ambreiaje cercetașe//

cineva mă întreabă dacă am dat de bani pentru că-mi permit uber

dar nu-mi plăceau mesajele pe cât voiam doar atenție

m-am întors și avea solzi de rugină sub claviculă//

la primul nostru date mi-ai plătit biletul ca să intrăm în cimitirul armenesc

nu m-am plâns când locurile erau toate ocupate și ne-a forțat paznicul să ne uităm la capătul tunelului dar nu știa niciunul care-i care și am stat așa în beznă câteva ore fiecare lățindu-și gura cum voia fiecare strâmbându-se la soare//

*

ne iubim bărbații

până la ultimul

flatate când sonorul era întrerupt

iar horrorul avea esența-n oameni

așa cum fusesem obișnuite până atunci//

mi se pare doar mie că o vânătaie protestează

și desenează timid

un iglu pe coperta unei compilații civilizate/

nimeni nu procesează fluxul limbilor de metal care la contact

ne face să ne recunoaștem proprii germeni aviatori//

e un păcat atât de mare că nu vezi cum se izbește proteza de draperii

și intrăm câte patru simultan.

2.

soare-n casă

o familie în care mama se pregătește s-o părăsească fiica își găsește un nou însoțitor cu 17 minute înainte de absolvire tatăl se conectează la o cârpă din baia unui hotel iar morris a mai băgat o mașină la spălat

lăsăm nepoților toată karma adunată

semănăm la față când n-avem căldură și purtăm glugi prin casă//

inscripția bella ciao îmi recoltează instinctul masculin

palpează tot ce tresare

frunțile răsturnate văzute ca defect//

lumea chiar nu știe ce să facă în situații de urgență când cineva cade inconștient sau când se desprinde primul vagon de metrou în mers//

trag din pai cât să mi se încălzească la o temperatură mică pipota

pe insta primesc doar genul de invitații care cer refuz

și ajung să nu mai dau din casă//

două găuri în coaja auditivă prototipul unei relații poliflore

la grădiniță lăsam caseta goală pentru că nu știam cum mă cheamă iar la liceu doar o hașuram/

pătratele gigantice ale unui sudoku se așază în cocon dar respir ușurată

știu să colorez în excel//

te crezi solitar că practici frecvent sexul cu tine

și după ne futem/

dar mulțumirea vine și

fără climax de tip landscape

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teona Farmatu (n.1999, Piatra-Neamț) este studentă în anul al III-lea la Facultatea de Litere din Cluj. Scrie poezie și cronică literară. Momentan, lucrează la o cercetare despre Mariana Marin. Îi plac detaliile, bizareriile și cititul compulsiv de poezie. Din iulie 2020, e redactor la revista „Echinox”.

 

no safe area

1.

din afară vine mereu un aer călduț și te debusolează

nu ești sigur dacă e amintirea de la patru ani

pe care-ai văzut-o prima dată-n fotografii

luna trecută. îmi place să-mi urmăresc aminitirile photo

dimineața, telefonul îmi zice că acum un an, acum doi ani

uite ce făceai. nu-i același val de caniculă

peste care tăceai triumfător că l-ai metabolizat în forță.

e o fractură ca șipca lipsă dintr-un parc de joacă și toți copiii se duc acolo

atrași de absență. ceva s-a rupt în comunicare

de astea mi-am adus aminte când trebuia să urc pân’ la etaju’ opt

într-un imobil cu lift.

e un buton acolo pe care tre’ s-apeși dacă, dacă.

cu țipătul nu merge

ceva s-a rupt în comunicare.

2.

ploua mărunt pe insulă,

asudăm câțiva pe banca din stație.

noi și blândețea unui copil cu down

pentru care nu vrei

compătimire, ci minimă

integrare

probabil avem aceeași vârstă

și ne-am da peste cap la scrânciob

din chef pe care nu-l ai decât cu susul în jos

mă uit la el și observă. îmi e rușine

nu știu să reacționez

când e ceva limpede, nu prea știi cum să,

ce să

e ca atunci când vezi o pisică strivită

te uiți pe șleau în ochii ei trântiți peste asfalt

și te gândești cine-o va lua de-acolo

în timp ce plouă mărunt

ea stă întinsă.

3.

despre violență

nu mai discutasem cu nimeni. (noi știm

în sinea noastră)

cu aburi și reziduuri pe culori

mereu ei toarnă totul în același

container

despre violență, noi știm, totul în același

container

e cald în octombrie, împingi ca-n joacă frunze

hârtii, sticluțe, scrum și membre

puiul de vrabie căzut în primăvară

pe trotuar, în sinea ta

zici

n-o fi știut să zboare.

simt suferința de fiecare dată când șoferul

calcă un animal pe asfalt. o ia-nainte

și animalul se zbate până la

liniște astrală. și noi mai departe.

nu prea se oprește orașul pentru atât

nu se oprește motorul pentru atât.

simt suferința și când mama-și ține copilul

de mână și cu cealaltă îl pălmuiește convulsivă

peste față. de-aici încolo, știți voi.

și când suntem împreună, cam la fel simt,

fiindcă-mi amintesc limpede.

fiecare dram de cinism, fiecare

dram de violență contemporană și arhaică,

amândouă vârtej

senin.

sunt cu câțiva prieteni la masă, mi-au povestit

cum aveau cameră pe bord și cum prind

totul live. foliculi ieșind din asfalt,

automobile-n depășire, pe contrasens și

peste tine.

s-a petrecut frontal, într-o secundă.

simt suferința când ei vorbesc

înfierbântați. dup-aia râdem la o glumă

scoasă din uz și cam atât pe azi.

caligrafia, distopia la șosea

pe tegument

pe ziuă cu somnolență de moment

băi, cum a putut s-adoarmă

în spații dungate precis. va răsări o lumină slabă

dincolo

de blocul de zece etaje din mijlocul cartierului. o fi pericol

care dispare. până mâine dimineață, vecinii știu.

simt suferința când tipii de la descarcerare

sunt obligați să găsească urme de viață

și să facă

ceva. ce se mai poate, pe azi.

Mă numesc Diana Gabriela Hrapciuc, am 17 ani și sunt din Iași. Scriu mai serios poezie din vară și încă experimentez până o să îmi găsesc propriul stil.

inițierea cifrelor 2

smocuri de ace și ghimpe străpung

tot ce este albastru

albastru înseamnă redescoperire

și mai înseamnă culoarea camerei

din cartierul vechi

urcarea pe clădiri înalte devine

definiția misticismului

privirea către cer

nu a fost niciodată mai dificilă

ca la apariția răului de înălțime

în trecut la auzul artificiilor

ne acopeream urechile

cu podul palmelor

acum corpurile noastre se transformă

în gălețile din curtea bunicului

în care strânge ploaia

actul de cedare a mâinilor

recunoaște faptul că suntem

70% apă și 100% sentimente

mișcările defensive

nu opresc zidirea gustului pe limbă

fundația unui case este cea mai rezistentă

asemenea începuturilor pe care le clădim

de la pornire nu se mai opresc vreodată

quadrantide

am nevoie de aparatul de aer condiționat

ca să învăț ce înseamnă să respiri

am copii ce pleacă în scorburile copacilor

ca să simtă căldură

altfel nu o să îi cuprindă nimeni niciodată

de dinți apocaliptici nu am nevoie

apogeul lumii se produce deja prin atingeri

se produce prin sfâsierea rațiunii și mestecarea secvențelor noastre

de când te-am cunoscut știu ce înseamnă memoria fotografică

cu momente derulate ca o rolă de film prăfuită

la ștergerea reziduurilor

învăț lecția pe care nu am învățat-o când eram mică

unde praful se depune la loc oricât îl îndepărtezi

devenim alchimiștii despre care citeam în cărți

piatră filozofală e acum distanța plasată dintre noi doi

ezotericul e acum contactul vizual

eu cu tine e acum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ana Ivan s-a născut într-un oraș de lângă Dunăre. E studentă la Litere, iar poeziile ei au apărut și pe Echinox.

Liniștea

 

Pomii mici

în livezi izolate,

sufletul meu

într-o căsuță pe dealuri

cu grădină și flori

Apusul roz în jurul mărului înflorit

În căldura sufocantă de seară

câți oameni au stat acolo

unde am stat noi

și au admirat același peisaj

copacii care-mi plăceau cel mai mult

terenurile neconstruite

dealurile

Endless summer

Verile în țara din sud,

apa murdară, cu alge și scoici,

nuci și castani pe străzile lungi

Locuri reale unde ai trăit,

fără să știi că la un moment te vei simți foarte singur

Ce te leagă de peisajul ăsta,

de unde știi că aparții unui loc

 

 

Landscapes of fear

Oricât ar ploua,

balta cu nuferi

nu se mai umple niciodată

O scorbură cu multă tristețe

 

 

Alexandra-Mălina Lipară

s-a născut în Constanța, a locuit într-o groază de locuri, iar acum a ajuns în Cluj, unde studentă la Facultatea de Litere. Scrie poezie, uneori și proză. Cheia spre inima ei sunt poeții douămiiști.

 

 

și ce-i atât de rău în asta

În mașina parcată în fața casei vecinului care s-a sinucis ți-am zis că

pentru prima dată cred că am făcut pace cu viața mea,

apoi ți-am cerut o țigară după ce m-am lăsat pentru a douăzecea oară pe bune.

Nu mă deranjează că te-ai pișat pe canapea și că m-ai închis o noapte întreagă pe balcon, probabil aici e frumusețea prieteniilor vechi

sau îngăduința pe care o arăți când vulnerabilitățile sunt familiare,

dar oricui va veni din exterior n-o voi mai permite.

Nu vreau să mai cunosc pe nimeni, nici măcar pentru o seară,

necunoscuții nu te țin în brațe după sex,

acea apropiere umană pe care o cauți cu disperare

nu se întâmplă niciodată cu adevărat, iar atunci când se întâmplă

durează puțin, prea puțin pentru cât de nasoală e perioada recuperării,

ca un împrumut destinat unei vacanțe în Maldive

după care plătești 25 de ani.

Sentimentele mele nu sunt o sursă de energie menită să alimenteze orgolii masculine.

Iubirea pe care nu ți-au dat-o părinții n-o să ți-o dea niciun bărbat

pe cale să se pensioneze,

și ce-i atât de rău în asta,

cum ai trăit până acum ai să trăiești și-n continuare,

pentru o mai bună siguranță emoțională închide porțile cetății

în care știi deja cum se prezintă fiecare.

Am petrecut mai mult timp prin spitale decât la petrecerile studențești

și am înțeles că vine o vârstă, 20 în cazul meu,

când nu-ți trebuie decât o viață liniștită, liniară, fără evenimente

sau trăiri intense să-ți disturbe rutina.

Cei pe care i-am iubit au provocat rupturi permanente,

așa că nu mă mai interesează legăturile care cer implicare.

O garsonieră într-un bloc de bătrâni,

o alarmă prea de dimineață, un regim alimentar strict, calmante,

același job de rahat, întâlnirile ocazionale cu câte un amic la ceai

și un motan care să mi se odihnească în poală când citesc înainte de culcare,

dacă ar exista un Moș Crăciun al adulților.

Spații securizate

Există oameni întâlniți pentru prima dată

care te cunosc într-o după-amiază mai bine

decât familia. De la etajul opt, clădirile fac

voodoo urbanistic cu imagini păstrate în

memorie ca într-un ținut îndepărtat, uite,

fiecare bloc reprezintă semnificantul a ceva

repulsiv, o caracatiță cu tentacule inofensive.

Nimic nu trece în bucătăria ta, cabina blindată

cu faianță albastră plutind ca un satelit natural

prin fluxul afectiv. Întrebați-mă de cea mai

tandră îmbrățișare și nu am să vă vorbesc

despre figura maternă, ci despre un bărbat care

bea suc de mere și nu poate distinge bordo de

vișiniu. Uneori sunt fericită pentru câteva ore

și îmi ajunge să mă hrănesc în episoadele de

rezistență, asemenea unei veverițe care și-a

făcut provizii cu arahide pentru iarnă. Am

ascultat povești cordiale din viețile poeților

cât am creat scenarii în care tristețea mea

și supărarea ta se țineau de mânuțe levitând

în mijlocul unui bombardament de amintiri

care țâșneau ca niște comete nevricoase și-n

tot timpul ăsta inima mea și-a scos timid capul

de sub carapace, să apuce strâns cu dințișorii

de tricoul tău în cazul unui seism major. Vreau

să petrecem împreună o noapte polară și să

mă rogi să rămân și peste zi.

 

 

 

 

 

 

 

 

Emilian-Cătălin Lungu s-a născut în Piatra Neamț la 26.09.1998, a studiat Norvegiană și Spaniolă la Facultatea de Litere din Cluj, iar acum este masterand la CESI. Acesta a citit la cenaclul Nepotu’ lui Thoreau, a participat cu un poem la vernisajul Our Queer Home din cadrul festivalului ART200 și a mai publicat în reviste online precum Echinox, CUTRA, Subcapitol, DLITE.

ocean of tears

 

aura mea produce curenți de tensiune autoflagelanți

prin electroliză se formează un tentacul de apă ce iese din

oceanul produs artificial de lacrimile mele și mă trage

ispititor de gât, prin nisip

un călău invocat ce-mi arată viitorul

las în urmă o formă neregulată de corp fizic catatonic

melancholia, dar fără să reacționez

Sunt tras pe apă, fac pluta

iar apoi sub ea

aud gâlgâitul contracurentului în urechea mea

un ocean din sevraj emoțional

iar apoi, pe măsură ce mă scufund, și mai multe tentacule

vin să fim intimi

desmembrări umede, cu forță

fiecare membru pe rând

substractiv de restul corpului

se deșurubează de mine

se rupe membrana musculară, se dilata și se desfac

țesuturile.

decorticat

părți de mine plutesc abundent în ocean fără resuscitare

și nimeni nu coboară înot după mine /

așteptând plasa de salvare aruncată de pe o barcă de

vânătoare

să mă lipesc în alinarea empatică a crustaceelor la fel de

pierdute ca și mine

nimeni nu coboară după mine în adâncime

refuz orice tip de afecțiune reîntregitoare

Depresia catatonică mă ține departe

cu toată apropierea din lume

alienare în larg

în efervescența oceanului uscatul nu mai este un loc

dezirabil

uscatul dispare de parcă ar fi fost tot timpul un vis,

toată realitatea perceptibilă acum este o descreștere în adânc

părțile din mine vor rămâne aici, în mâl, în întuneric, în

abandon, unde trebuie să se obișnuiască cu noua lor

normalitate.

în vortexul oceanul – plamâni indundați – cu pleura lor din

tăciuni ce mocnesc.

suntem frumoși și tineri și frumoși și tineri și frumoși

 

un refuz al afectului până la desensibilizare completă

sufletele noastre între coapsele noastre

zâmbim din tot corpul

radiem

performez pe placul tău

iar tu mă placi doar hypermasculin

flamboianța e în batistă în buzunar

picăturile de transpirație de pe frunte

red flag-urile sunt doar hihi pe dicromatopsie

aș mai fi vrut să spun ceva,

dar am uitat complet

și era corect politic

 

 

 

 

 

 

 

 

Claudiu Ioan Maftei Sunt masterand de Lingvistică Computațională în cadrul Facultății de Informatică UAIC Iași. Am produs la volumul „Un om mai important decât oamenii” (Lucian Brad, OMG, 2020). Am participat la diverse lecturi, incluzând maratonul FILIT și evenimente de performance-poetry Cozy Poetry Night.

aici devin aventurierii.

atârn de o lampă drăguță                                                                                                         „deschis” la magazinul meu

vin aventurierii.

ei îmi spun despre gurile ascuțite

ale peșterilor și kobolzii din ele,

eu despre ce uleiuri

pe ascuțiș gătesc mai bine kobolzii.

și întotdeauna am o plăcintă cu banane

pentru moșul care întotdeauna vrea

să-i dea moșulicii lui ceva frumos

: o plăcintă cu banane.

celor care-mi spun că ei îmi cumpără mărfurile,

vă zic, ei îmi cumpără soarele de pe tejghea

și de la colțul gurii fiecăruia și

al lămpii mele drăguțe.

vin aventurierii;

ei îmi spun despre dragonul ce apără o legendară,

eu despre plăcinta cu banane

care conține banane de dragon,

și cu ea pot să-și facă un nou prieten.

când unul dintre copiii din orășel

, ce stă mai mult prin parcul de lângă bisericuță,

a venit cu un jeleu de foc să-l vândă,

i-am vârât câteva din nucile ce știam că-i plac

în jeleu; le-am pus pe toate jos,

le-am pocnit cu un toiag,

poc mic au făcut

plăcut pirotehnic

; și i-am vândut omulețului nucile prăjite-jeleu

în schimb pe mișcările pufoșabile ale bujorilor.

vin aventurierii;

Louie se stâlcește puțin

, mă întreabă dacă fetelor le plac săbiile.

cea mai bine lucrată sabie pentru Louie

, cea mai bine lucrată sabie pentru fata

norocoasă.

înserarea întotdeauna îl aduce

pe moșul care-mi spune că a fost

cea mai bună plăcintă cu banane.

soarele de pe fața oamenilor

e mai soare acum.

îi văd sub lumina lămpii de care atârnă

„deschis”; un Louie rușinat

, străluciul unei săbii

, o fată norocoasă.

nu estimez greșit că

zâmbetele schimbate între mine și femeile

din magazin știau ele ce știau

; la fel cum nu am estimat greșit

reducerea de seară

a florilor la jumătate.

nu mă doare când atârn „închis”

de lampa la fel de drăguță.

aici devin aventurierii.

hey, te-am sunat să văd cum mai ești, dacă te-ai mai gândit la ce ți-am spus.

povestește-mi despre oamenii                                                                                                             care cu o sabie în mână aleg

deciziile ce le fac rău.

povestește-mi despre cum

, cu o sabie în mână,

oamenii își fac rău

nefăcând nimic.

fata este pe aceeași parte

a telefonului și singură

analogia poate continua.

acesta este chonky-san

(imaginează-ți, te rog,

o pisică super mare

, rotundă,

pulovăraș)

, care mi-a apărut pe feed acum ceva timp,

și care te ajută să treci examenele dacă

konichiwa chonky-san!

https://www.reddit.com/

r/Chonkers/

comments/djgg2h/

dont_you_dare_to_keep_scrolling_without_saying/

cum nu ar putea exista o alegere greșită

în aceeași lume cu un chonky boi.                                                                                           povestește-mi despre chonky boi

și toți oamenii din jurul dumnealui.

câteodată e vorba despre deciziile mici

și îmbrățișabile pe care le facem.

câteodată e vorba despre deciziile mari

. cam tot timpul e vorba de ele.

schimbările incrementale sunt reale și greu                                                                             povestibile. cool așa să-ți spun

despre oamenii cu o sabie în mână.

cei mai mulți oameni își fac rău

fără

konichiwa chonky-san!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maria Preoteasa

(fiecare colț al camerei s-a țuguiat îmi stă frumos ca o căciulă pe cap mă duc pe trambulină să sar)

[[]]

curățenie generală înseamnă

să iei de odată un pieptăn și să pui la punct bucătăria pentru următorul sezon

să te uiți atent la găurile din tine și

să apeși ca pe vată de zahăr trecutul în gură

see my point televizorul non-stop pornit și broaștele din borcane de sticlă

dacă îndeși bine vor încăpea

și bubele de la uleiul încins

și amorțeala din brațe

și chipul tău din oglindă dimineața la 4 //iar locul va rămâne curat și steril pentru o nouă seară de mai

 

mama a strigat pe geam după mine

ia-ți un pix de metal care nu poluează ca toate kkturile de plastic ai grijă că pungile de la mega nu s reciclabile și ai putea să îneci un delfin din oceanul atlantic cu gunoaiele alea //găsește o alternativă la ambalajele din florărie că ziarele arată oricum vintage și poate după câțiva ani de reciclat intens planeta te va iubi și vei fi în armonie cu muma pădurii

i-am povestit că

mi-au cerut să-mi asum poziția față de feminism să declar că nu aparțin vreunei religii să-mi asum libertatea de a vorbi cu gura plină de a fuma în stație de a scuipa pe unu în față// acum tot ce îmi doresc e să nu am de semnat foi cu legitimarea poziției geografice ‘cause goddamnme if I know why I’m’ere //strămoșii I guess

 

și nimeni nu știe că

nici nu terminasem de măturat pe hol când am descoperit că de fapt cel mai frumos băiat pe care l-am văzut vreodată stătea la metrou pe peron și sincer nu avea nimic, nimic special 123 el nu ținea ca și mine o mătură lungă în mână pun pariu că mâine la prânz o să fie tot acolo

Nu am nimic cu sângele

e prea mult în filme și la știri deci te poți aștepta de la copii de treișpe ani

să secționeze inimi cu briceagul dealere

mai amână-mă că la trabuc după un fum te ia capul, din experiență îți zic //ca toți puștii de doișpe ani care au fumat odată în baie // chestia e că

ei nu puteau să și-o tragă în altă parte pentru că s-ar fi uitat lumea la ei, mai ales

pișpireii ăia dă unșpe ani care se dau mari gânsaci în curtea creșei

cotidianul e plin de depresivi care ascultă doar metal au zece ani și

inima ferfeniță după prima iubire

nu mai vreau să aud că se moare la nouă ani eu care știam cum

să fac să lipsesc de la înmormântările familiei

nu mă pot totuși sustrage acum când ochii crocodilului văd cine pică

și cine urcă în templu nu e loc pentru impostori de astăzi vocea pheonixului

ghidează destine copiii ăștia sunt născuți ca să țină

greșelile părinților pe degete // nu acceptăm sacrificii umane

pentru informații în plus sunați 021 //sângele dragonului asupra noastră

amin

Totul depinde de mood așa că VÂND

Fluture de plastic în ambalaj original ambianță 100% iarbă cu 80% celuloză superioară timp de expunere până curăț cartofii și îi pun pe foc contrast pur obținut la 34⁰ C prin adiție repetată de gânduri sinucigașe transparență roșu de bolgiu maturat la flacăra furiei că mi-ai închis telefonul saturație finalizată prin desființarea argumentelor pro-vaccinare și promisiunea vieții de apoi negociere preț imposibilă pentru că dăăă! e un fluture de plastic surprins în imponderabilitate

 

 

 

 

 

 

 

 

Mă numesc Rebeca Oanță și sunt studentă în anul III la Facultatea de Litere din Cluj-Napoca. Mă simt încă la început cu scrisul, am publicat în două antologii ale editurii Colorama, am mai activat pe platforme online omiedesemne.ro, pe site-ul Echinox și pe pagina ,,Noise poetry”.

 

autosaved

organismul meu se lichefiază

mi se atrofiază mușchii devin

un copac pictat de un copil

în apă colorată plat tremurând

mâinile mele care descâlcesc noduri nu mai știu

cum să se apropie de un corp

nu mai respiră nimic în celulele mele

e un oxigen scurs în vapori de aer

serotonină împachetată pentru zile negre

nu se știe în ce fel o voi folosi

miracolul neașteptat ar fi vitamina soarelui răsare

să-l vad cum mă îmbrățișează dinspre blocuri și anunță un viitor

cum firav pătrunde printre măști și dioxid de carbon

țevile de eșapament ale mașinilor

propulsoare spre o lume eco-

nomică

mai puțin din mine ar ajuta

mai puțin din tine ar ajuta și mai mult

din noi care ne iubim pe serverele care știu să ne aducă mai aproape

respirațiile formăm declic instant

plămânii noștri perforați de o secretară supărată

uragane în creion grafit virusate de

programul unui dumnezeu nehotărât

strategia 2021 hai să ne luăm în sfârșit de mână

să pășim spre o locație secretă

dar rămân goală și am doar impulsuri electrice

gesturile mi se reduc la apăsatul pe butoane

back screenshot silent

unde mă va duce noaptea

dumnezeule tu mai crezi în mine

pentru că nu mă lași să dorm sau să-mi salvez proiectele

ctrl+s dar doar eu am mai rămas

printre alte monologuri

în interiorul fiecăruia din noi

stă un bărbat ușor castrat pe care nu și l-ar fi dorit un tată

cu fața în mâini

așteaptă să fie conturat în vânătăi

de mici admirăm bărbatul

care ne strivește degetele amical

bărbatul care domină camera

prin corzi vocale

care nu știe cum să fie pasiv

care e mereu pe poziția I

și soarbe până la ultima picătură

acea toxicitate ce e prezentă în noi toți

o prescripție cu efecte adverse

ceva ce vrea să iasă din armura bunului simț

să se revolte

un soare care vrea să însângereze linia orizontului

interiorul nu mai contează

prefabricarea este opțională

totul iese dintr-o carne care nu strigă acasă

mai devreme sau mai târziu

my girl

de ce oftezi

totul ține de copilărie de complexul electra nerezolvat

nu-i așa

nu se poate să rămâi atât de singură

când aproape fiecare ființă este sortită unei nefericiri comode

alături de cineva

cum te-au încurcat tocmai pe tine

aruncată într-o cutiuță de chibrituri fără soț

ce tragique

să vedem

poate se rezolvă până la urmă

nu-ți pierde speranța

îmi spun aliniindu-mi chakrele

astfel încât să mă găsească și pe mine

ușurătatea sufletească iubirea și horoscopul

s-au înecat demult și ultimele musculițe în băutura mea fructată

petrecerea a luat sfârșit

nu am găsit niciun corp pe lângă care să mă mișc ca și cum

nimic nu ar mai conta

în afară de extaz colorat versuri întortocheate

pe gurile alcoolizate

îmbrăcate în lumina care flatează

a becului de bucătărie chior

sunteți atât de frumoase fetelor

mai ales când băieții vă rănesc

plângeți în baie și-mi spuneți

doamne chiar credeam că acum va fi diferit

stând acolo după o ușă blocată

vomitați orice urmă de fantasmă pe care o mai aveați în voi

dar brusc

aștrii s-au aliniat iar

organismul s-a curățat

lacrimile s-au spălat în rimel

haide să mergem acasă

să lăsăm haosul corporal al transpirației

lumina sălbatică ce îmbracă hormonii în iubire

și iubirea în hormoni

este deja patru

s-au scurs lucrurile de sens

de sus în jos

din ochi pe buze și peste tot nu văd decât

un spațiu pe care am uitat cum să-l romantizez

vitraliile colorate ale unei petreceri semi-statice

într-o lume căreia i s-a schimbat registrul

pentru că nu mai știu să o văd ca o fată

nu mai am loc de estetici

sunt lipsită de suflet

doamne dumnezeule

 

 

 

 

 

 

 

Sorina Rîndașu

 

Sorina Rîndașu face 18 în martie, studiază la Colegiul Național „Petru Rareș” din Suceava și face parte din Casa de Poezie L.ink. A citit la a șasea ediție online a Institutului Blecher.

away from this dry heart

mi-ar fi plăcut să scriu despre tine cu ușurința cu care Alexandra scrie despre tristețe.
să-mi strâng genunchii sub bărbie și, cu un curaj pe care nu l-am exploatat niciodată,
să scriu: vezi tu,
de pe continentul pe care Aleksei Navalnîi a fost otrăvit, luna se vede cel mai bine
la ora 11 fix. la 11.09, singura apropiere dintre noi va fi faptul că bem încă
din același pahar.
mi-ar plăcea ca într-o zi să ne înghită o creatură necunoscută, să ne plimbăm liniștiți
fără șosete înăuntrul ei ca și când nimic rău nu li se poate întâmpla celor ca noi:
metaliști sparți și melancolici, cu părul încurcat în mâinile celuilalt.
vom așeza înăuntru dulăpioare din lemn și un dispozitiv care să emită căldură la fiecare două
bătăi din palme. apropiații noștri își vor aminti
cât de fericiți am fost atât de departe de inima asta uscată.
gândește-te la toate astea când frigul va străbate străzile, iar
femeile noastre dragi care s-au prăpădit se vor întoarce râzând și ne vor numi
copiii lor.

e-mail no. 1

dear hbc,

mă gândesc tot mai serios la faptul că nu m-am născut într-o perioadă care

să mi se potrivească în vreun fel. mi-ar fi plăcut

să port mănuși lungi în Anglia anilor ’80, în floarea

thatcherismului și a șomerilor care sparg sticle de gardurile proprietăților private

ca și când inima blândă a Regatului nu permite tristețe, sau în cel mai bun caz

nu mai multă decât poți suporta într-un interval de timp stabilit dinainte,

ca într-un contract.

ce pot ști ei despre mine mai mult decât știu eu,

emigrant ascuns cu lanterna sub pătură,

sub ochii doamnelor și domnilor care s-au baricadat în casele lor

și nu și-au mai vorbit niciodată la fel.

aș putea fi acolo, la capătul posibilităților de exprimare,

întrebându-mă de ce mi se întâmplă toate astea,

de ce nu am prieteni (pentru că e bine să ai prieteni, două femei

și doi bărbați cu care să vorbești despre rețetele cu orez și despre inflație, de

exemplu) sau dacă mai există vreun motiv pentru care să mă întorc.

cei de acum nu au păstrat nimic în plus și pentru mine.

toate lucrurile pe care le cunosc le-au cunoscut și alții, cu mult înaintea mea.

am primit firmiturile și gândul că datoria mea e să le păstrez intacte.

la nici 18 ani, mai frumoasă decât midnight news, cea mai clară imagine cu mine

e într-o crâșmă în care nu mai merge nimeni, un univers năpădit de bacterii

și de insecte gata de evacuare.

au ambalat mobilierul în fâșii groase de hârtie și l-au mutat

într-un colț unde să nu-l vadă bețivii care se opresc să-și tragă sufletul

și să-l fure.

am trecut de câteva ori pe lângă și m-am prefăcut că nu recunosc locul, că trebuie

să ajung undeva, iar asta nu suportă amânare.

n-am putut să mă țin aproape nici măcar de locurile

prin care am dus oamenii, unde le-am spus lucruri încurajatoare despre mine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gabriela Vieru

 

Mă numesc Gabriela Vieru, am 22 de ani și sunt studentă în anul I la masterul de Studii francofone de la Universitatea Cuza din Iași. Am citit în cadrul Maratonului de Poezie Online organizat de Simona Popescu, iar după am debutat cu un grupaj de poeme în revista Vatra. Texte de-ale mele au mai apărut și în Echinox sau pe O mie de semne.

 

 

Fragment dintr-o scrisoare pentru (e)L.

Acceptarea singurătății

n-a fost niciodată o sarcină grea

oamenii se descotorosesc

de mine ca de o haină

veche pe care o arunci în șifonier

și pe care n-o mai porți niciodată

tu n-ai de unde să știi

fiindcă noi nu spunem ce simțim

dar sunt mai nerăbdătoare să-mi scrii

decât am fost la 6 ani

când am văzut prima dată marea

când nu-mi doream decât

să strâng scoici & să învăț să înot

ca orice copil naiv

ale cărui singure întrebări

sunt de unde vin algele

sau de unde se aude sunetul valurilor

când pui scoicile la ureche

ca și cum au stat atât de mult timp împreună

încât au captat undele sonore

înăuntru

Natura s-a gândit la toate înaintea noastră

Ultima oară mi-ai promis c-ai să

mă visezi

dacă nu reușesc avem varianta asta:

îmi programez ca într-o zi de la o anumită oră

la o altă anumită oră

să fac o sesiune de daydreaming

te rog să stingi lumina

când mă apropii de tine

încearcă să captezi

stările

într-o cușcă micuță cu zăvor

dă-le drumul

numai când ești pregătit

 

Je viens de

 

de acolo de unde vin

dragostea se concretizează

rar & niciodată verbal

fiindcă orice cuvînt e o jignire

față de ce simt

– o icoană de lemn a sentimentelor –

să-mi trădez micile procese afective

am încetat de mult

am preferat în loc

să m-ascund

sub o ciupercă mare

putredă

aproape maronie

nu roșie cu pete albe

ca în desenele animate

acolo inima

nu va putea ajunge niciodată

iar dacă va izbuti

voi mușca repede din

umbreluța otrăvitoare

de deasupra

și voi muri pe loc

împăcată pe deplin cu mine

(fiindcă n-am irosit iubirea pe niște cuvinte)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bogdan Vișan

Sunt Vișan Bogdan, am 18 ani, învăț la Colegiului Național „Unirea” Focșani. Citesc poezie, scriu poezie, sunt interesat de literatură și filosofie, iar în timpul liber iau pauze mici.

Am mai publicat poeme pe platforma online a domnului Gelu Diaconu, O mie de semne, și am participat la Concursul de poezie „408”.

FLOAT

am ieșit afară și vântul vrea să se strecoare

sub geacă în compasiune. picioare amorțite,

fața scofâlcită, îmi ating tâmplele cu palme transpirate,

pentru că am suflat minute în șir, fără noimă,

tristețe. dar să alerg într-o pădure densă,

să calc pe ramuri de arbuști și să scrâșnească sub bocanci,

sunet pe care doar eu îl aud, techno în cap,

andy stott. dar să plec pe strada unde am zis să locuim

casă minusculă cu balcon și nu dă spre mare lucru,

curte cu iarbă maronie, iasomie,

plânset, uscată până la tibie. te gâdilă pe gât

când te așezi în plin soare văratic

și soarele curăță de pe pielea ta vara

toate cicatricile închise la culoare.

nimic mai puțin adevărat, nu e nimic

mai puțin adevărat decât oamenii care cred

în bunăstarea-orizont-neschimbabil,

fețe antrenate care ascultă de trai peren,

care cred în moartea-sunet-de-bețișor-parfumat.

când o să ai pierderi grave de memorie, o să-ți spun

ne-am uitat la filmele lui tarkovski, era iarna rusească

și caloriferele nu funcționau. am mers în scări de bloc

pentru că ți-a plăcut arhitectura distrugerii,

dar nu ne drogam să nu ajungem ca harry și marion

sau pentru că ar fi însemnat că ne iubim

și n-a fost cazul. pentru noi procese psihice dezactivate

ca aeronava care nu recepționează țintă

și te strânge, speriată, în scaun,

te ține în viață un timp, plutind pe râul citarum

între muntele wayan și marea java.

viață plutind în panorame gigantice,

sidefii pe pașijti polarizate,

drumul spre grădina din spate cu tufiș moale.

dar ce ajută mai mult decât o sondă

la drenarea rănilor tale

deschise?

TELEFONUL BLOCAT ÎN APEL

telefonul blocat în apel și vocile care nu puteau fi oprite

îți amintesc de mine. simt nevoia unui omez cu apă

și mai târziu spălături stomacale, sunt claxoane interminabile

și le înjuri să nu mă trezesc așa devreme și nu mă trezesc

pentru tine. această formă de iubire în care cred până la saturație.

muzica din mașină mă face să reproduc karaoke mintal,

de fiecare dată când trecem prin mcdrive

vocea de dincolo de terminal mă sperie în comunicare.

la fereastră tipa cu pălărie și șorț inscripționate,

declarații de supunere, vorbește cu calm deasupra agitației.

până plecăm îi cerem numărul de telefon

în stil oldschool, întrebăm cum se resimte dorința

între atâtea voci. din subwoofer, tot ce ți-ai putea dori

clatină banchete. poftă bună și la revedere

și semne precoce de normalizare.

acum simt cum mă tratezi cu ignoranță

și dezgust față de muncă, iar aici nu e vina mea

că această formă de iubire nu produce satisfacția dorită.

ignoranța devine un moft atât de mare, indisponibil în momente

în care nu poți ignora cu lejeritate. capul lăsat

și dragoste din necesitate vătuită și dragoste

din neatenție și spaimă din lipsă de coliziune,

dar ce te face pe tine să fii continuu

iertătoare și nevătămată

Drepturile de autor asupra tuturor textelor de pe acest site aparţin redacţiei.
Orice reproducere neautorizată este interzisă.