Aviatorul lui Vodolazkin

Aviatorul lui Vodolazkin

Chiar dacă ştim că Evgheni Vodolazkin, incredibila surpriză a ruşilor, va rămîne în veci „autorul romanului Laur”, oricum aşteptăm cu nerăbdare cărţile sale. Ambele lui romane traduse la noi după Laur sunt excepţionale, chiar dacă, da, n-au cum să atingă nivelul lui Laur – nici un roman contemporan nu prea are cum! Soloviov şi Larionov e un detectiv filologic & un roman istoric cu două planuri şi două personaje principale, un roman tragic, hedonist şi ironic în acelaşi timp. Aviatorul (Humanitas Fiction, 2017), cel mai nou roman al său, a apărut şi la noi, imediat după publicarea în Rusia, în traducerea Adrianei Liciu, şi nu prea seamănă cu romanul care l-a făcut celebru în lumea întreagă. Dacă Laur e subintitulat „roman neistoric” (autorul insistă asupra ideii despre atemporalitate, a tot ce e în afara istoriei, în afara timpului, interesîndu-l doar ce e veșnic viu, valabil pentru omul din orice perioadă istorică. Pentru că „literatura nu e despre epocă, nici măcar despre istorie. Literatura e despre om”), sub Aviatorul Vodolazkin ar fi putut lipi „roman nefantastic” sau „NeLaur”. O ficţiune care are un subiect SF, imposibil de realizat, dar scris hiper-realist, cum sunt şi celelalte romane ale sale. În Aviatorul Vodolazkin unește două perioade temporare ale aceluiași oraș, Sankt Petersburg – începutul și sfîrșitul secolului XX. Și asta reușește datorită personajului principal, Innokenti Platonov, care e leat cu secolul (născut în 1900) şi nu e aviator, cum am crede inițial, dar care face un zbor mult mai periculos, unul temporar, datorită unui experiment științific care trebuia să testeze nemurirea pentru conducătorii sovietici. El e congelat la începutul secolului (pe la 26 de ani) și decongelat la sfîrșitul secolului, în 1999. Fiindcă personajul se trezește inocent și nu știe nici măcar cum îl cheamă, medicul îl sfătuiește să devină descriitor de viață: să țină un jurnal, în care să-l descrie pe el și ce vede, dar și absolut tot ce-și amintește dinainte de congelare. Așa se redescoperă, aşa îl cunoaștem și noi, puțin cîte puțin. Practic Platonov reface nu numai biografia sa, ci şi istoria secolului XX, dar nu istoria din manuale, cu războaie și evenimente majore, ci istoria umană, care are loc odată cu istoria faptelor – una a simțurilor, mirosurilor, sunetelor, a trăirilor sufletești, care e la fel de importantă ca marea istorie. Astfel, chiar și Aviatorul e roman ne-istoric. Un roman despre care nu putem spune în nici un caz că e fantastic, Vodolazkin doar se folosește de o tehnică SF pentru a scrie un roman postmodern despre dragoste, ură, vină, iertare, istorie, orașul natal, cunoaștere, temporalitate, despre cum omul e sub vremi şi despre (frica de) moarte. Platonov era pictor, student la Academia de Arte, cînd s-a îndrăgostit de Anastasia, fiica de 15 ani a lui Voronin, cu care ajunge să locuiască sub acelaşi acoperiş, după ce puterea sovietică le-a luat casele vechilor proprietari şi le-a dat muncitorilor. Aşa ajunge în aceeaşi casă şi Zareţki, care l-a turnat pe Voronin, băgat în puşcărie. Apoi muncitorul a fost omorît, iar Platonov e închis în lagăr, unde ajunge să fie congelat. După decongelare o găseşte pe Anastasia, bătrînă de 93 de ani, inconştientă, la spital. Dar aşa se întîlneşte cu nepoata sa, Nastia, care seamănă atît de mult cu bunică, încît cei doi se îndrăgostesc, se căsătoresc, aşteaptă un copil. Prima parte a cărţii e compusă din jurnalul lui Platonov, iar a doua – din jurnalele celor trei personaje principale: Platonov, Nastia şi medicul Geiger; la început jurnalele sunt distincte, apoi suprapuse şi nesemnate. Un roman despre imposibilitatea de a conserva şi păstra trecutul, o narațiune psihologică despre crimă și pedeapsă, dar şi un roman existențial despre lupta dintre bine și rău, bătălie care nu se dă între oameni, spune E. Vodolazkin într-un interviu, ci în interiorul fiecărui om. Un roman despre secolul XX, dar şi despre tine, pentru că aceste trimiteri la trecut tulbură şi amintirile cititorului, care, citind romanul, poate să-și refacă inclusiv el biografia.

Drepturile de autor asupra tuturor textelor de pe acest site aparţin redacţiei.
Orice reproducere neautorizată este interzisă.